Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristökasvatukseen ja ympäristö- ja luonnontietoon sekä tutkivaan oppimiseen lasten toiminnassa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työtapoihin ympäristö- ja luonnontiedon alueella. Lisäksi perehdytään lapsen luontoa koskevan tietämyksen rakentumiseen sekä käsitteelliseen muutokseen. Kestävän kehityksen periaatteet ohjaavat työskentelyä.
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen, kirjallisen kuulustelun suorittaminen. Tentitään kirjallisuus ja teoreettiset katsaukset.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
2. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Aho, L., Havu-Nuutinen S. & Järvinen H. 2003. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. Helsinki: WSOY Raittila, R. 2008. Retkellä. Lasten ja kaupunkiympäristön kohtaaminen. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 333. Jyväskylä: Jyväskylä University Printing House. Tai Vienola, V. 2004. Monitapaustutkimus päiväkotien ympäristökasvatuksesta. Joensuun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksia N:o 87. Joensuun yliopisto.