Perustiedot puheen ja kielen kehityksen kognitiivisista, biologisista, sosiaalisista ja emotionaalisista edellytyksistä sekä katsaus erilaisiin puheen ja kielen kehitystä tarkasteleviin teorioihin.
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy puheen, kielen ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen ja oppii ymmärtämään niitä osana lapsen kokonaiskehitystä. Opiskelija saa perusvalmiuksia soveltaa tätä tietoa myöhemmissä opinnoissaan arvioidessaan puheen, kielen ja vuorovaikutuksen kehityksellisiä häiriöitä ja suunnitellessaan tarvittavia kuntoutusmuotoja.
Sisältö
Luento-opetus, oppimispäiväkirja ja kirjallisuus; essee tai kirjallinen kuulustelu
Laakso, M-L. (2004), Esikielellinen vuorovaikutus ja kommunikointi. Teoksessa Siiskonen, T., Aro, T, Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.) Joko se puhuu ? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa ja Launonen, K.: Lfo115 Kieliyhteisöön sosiaalistuminen. Luentomoniste. ja Haynes, W.O. ja Shulman, B.B. (Eds.) (1998, 2. painos). Communication Development. Foundations, Processes, and Clinical Applications soveltuvin osin (valituista osista kopitavat kappaleet saatavilla kurssin alussa); Vygotski, L.S. (1982).Ajattelu ja kieli soveltuvin osin.
Lisätietoja
Luentomoniste toimitetaan kurssin alussa Moodle-alustalle.