Opiskelija ymmärtää miten käyttäjän tarpeet ja vaatimukset pitää ottaa huomioon vuorovaikutteisten tuotteiden kehityksessä yleensä ja ohjelmistoprojekteissa erityisesti.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: • kuvailla tuotekehityksen koko elinkaaren ja sen osa-alueet sekä niiden merkityksen vuorovaikutteisissa tuotekehitysprojekteissa, • tunnistaa eri tilanteisiin sopivat käyttäjäkeskeisen suunnittelun tekniikat ja menetelmät, • selittää tuotekehityksen ja tieteellisen työskentelyn erot, • arvioida poikkitieteellistä tiimityöskentelyä analyyttisesti, • soveltaa käyttäjäkeskeisen tuotekehityksen periaatteita tuotekehitysprojekteissa, • suunnitella tuotekehitysprojektin käytettävyystyön yhdessä tuotekehitystiimin jäsenten ja sidosryhmien kanssa sekä • hyödyntää käytettävyysalan tietolähteitä tiedonhankinnassaan.
Sisältö
1. Eri näkökulmat tuotteiden käytettävyyteen ja käyttökokemukseen, mm. käyttäjä, asiakas, yritysjohto, markkinointi, ohjelmistosuunnittelu, muotoilu. Käyttäjäsegmentointi ja tuotepositiointi. Käytettävyystyön taloudellisuuden perustelut (cost-justifying usability). 2. Käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi. Ohjelmistoprosessit suhteessa käytettävyyteen. 3. Käytettävyystavoitteet ja -menetelmät tuotekehitysprosessin eri vaiheissa. 4. Monialainen tiimityöskentely. Kommunikointi käyttäjäkeskeisen tutkimuksen ja kehityksen tuloksista sekä yrityksen sisällä, asiakkaille että tiedeyhteisölle. 5. Kyky hyödyntää käytettävyysalan tietolähteitä: konferenssit, journalit, tietokannat.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Harjoitukset
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.