Opintojakson tarkoituksena on, että opiskelija saavuttaa sellaisen taitotason (A2–B1), jota vaaditaan tutkintoon kuuluvalla ruotsin kielen kirjallisella ja suullisella kurssilla. Opintojakso ei vastaa tutkintoon kuuluvia toisen kotimaisen kielen opintoja, vaan edeltää niitä.
Opintojakso on tarkoitettu opiskelijoille
* joiden lukion päättötodistuksen ruotsin kielen arvosana on 7 tai heikompi JA
* jotka ovat saaneet ruotsin kielen ylioppilaskokeesta korkeintaan arvosanan cum laude approbatur (c) tai eivät ole kirjoittaneet ruotsin kieltä lainkaan JA
* osaa kirjoittaa lyhyitä asiatekstejä ja ilmaista itseään suullisesti opiskelijan elämään liittyvissä tilanteissa tarkoituksenmukaisesti
* osaa esim. kertoa itsestään ja aiemmista opinnoistaan, kuvailla yliopistoa opiskelupaikkana, kysyä, ilmaista mielipidettään ja perustella sitä lyhyesti
* ymmärtää lyhyehkön tekstin keskeisen sisällön
* osaa käyttää kielen keskeisiä perusrakenteita ja sanastoa tarkoituksenmukaisesti
* osaa hyödyntää sanakirjoja ja muita apuvälineitä kielenoppimisen tukena
Sisältö
Kurssilla opiskelija
* pohtii omaa kielenoppimistaan ja kielenoppimisen strategioitaan kirjoittamalla oppimispäiväkirjaa
* kirjoittaa lyhyitä asiatekstejä ja harjoittelee suullista vuorovaikutusta sekä hankkii ja harjoittelee niissä tarvittavaa sanastoa ja kielioppia
* harjoittelee sanakirjojen ja muiden apuvälineiden käyttöä kirjoittamisen ja puhumisen tukena
* antaa rakentavaa palautetta toisten opiskelijoiden teksteistä ja harjoitustehtävistä
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Pienryhmäopetus
26 t
0 t
Itsenäinen työskentely
28 t
0 t
Opetuskieli
ruotsi,
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
ruotsiksi
Osallistuminen opetukseen, harjoitustyöt, oppimispäiväkirja ja kirjallinen tentti
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, harjoitustöiden tekemistä, oppimispäiväkirjan palauttamista ja tentin hyväksyttyä suorittamista.