Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät kasvatuksen ja koulutuksen merkityksen osana suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria sekä kasvatus- ja koulutusjärjestelmän peruspiirteet - ymmärtävät, mitä yksilön ja yhteiskunnan suhteen muutokset ovat merkinneet yksilön asemalle sekä kasvatukselle ja koulutusinstituutiolle sekä tuntee yhteiskunnan tämänhetkiset muutostrendit
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan kasvatuksen ja koulutuksen peruskysymyksiin ja -rakenteisiin niiden yhteiskunnallisissa ja kulttuurisissa yhteyksissä ja tarkastellaan sitä, mitä yksilön ja yhteiskunnan suhteen muutokset ovat merkinneet kasvatuksen muodoille ja koulutusinstituutiolle.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatussosiologia, politiikan tutkimus (koulutuspolitiikka).
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille voidaan järjestää luento-opetuksen lisäksi pienryhmätyöskentelyä (max 12 t) omissa ryhmissään (elokas, lo, vk). Opintojaksokohtaiset opettajatiimit suunnittelevat toteutuksen ja vaadittavat opintosuoritukset eri toteutusvaihtoehtoihin.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
KirjatenttiKirjallinen tentti
3 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oppimateriaalin käytöstä ja suoritustavoista sovitaan opintojaksolla.
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, K., Kasvatussosiologia. WSOY. 2006 (tai vanhempi painos).