Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät arvioinnin merkityksen osana varhaiskasvatuksen ammattikäytäntöjen kehittämistä - pystyvät tunnistamaan varhaiskasvatuksen keskeiset laatuvaatimukset ja tavoitteet.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan varhaiskasvatuksen kontekstissa laadun arviointiin ja kehittämiseen sekä erilaisiin arviointijärjestelmiin ja -menetelmiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
76 t
0 t
Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 12 t, työpajatyöskentely 12 t, itsenäinen työskentely 76 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen. Lisäksi harjoitustyön laatiminen. Harjoitustyössä käytetään jakson kirjallisuutta sekä teoreettisten katsausten materiaalia.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy hrjoitustyön arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
3. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hujala, E., Parrila, S., Lindberg, P., Nivala, V., Tauriainen, L. & Vartiainen, P. 1999. Laadun hallinta varhaiskasvatuksessa. Oulun yliopisto. Varhaiskasvatuskeskus.