Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät muuttuneen mediakulttuurin ja uusien lukutaitojen yhteyden - tunnistavat teoreettisia lähestymistapoja informaatio- ja medialukutaitoihin - osaavat soveltaa sosiaalista mediaa uusien lukutaitojen oppimiseen, esimerkiksi tiedonhankintaan ja kriittiseen median tulkintaan
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään informaatio- ja medialukutaitojen teoreettisiin lähtökohtiin ja sosiokulttuurisiin ulottuvuuksiin. Kurssilla syvennytään myös yhteisöllisen tiedon tuottamiseen sosiaalisessa mediassa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
15 t
0 t
Itsenäinen työskentely
100 t
0 t
Lukupiiri
20 t
0 t
Luennot 15 h ja itsenäinen lukupiirityöskentely 20 h. Opiskelijat tutustuvat lukupiireissä sosiaalisen median ilmiöihin informaatio- ja medialukutaitojen näkökulmasta kirjallisuutta apuna käyttäen. Lukupiireittäin he tuottavat projektityön.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja lukupiiriOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Projekti / käytännön työ
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuuslistasta valitaan kaksi teosta, joiden suorittamistapa sovitaan luennoilla.
Lankshear, C. & Knobel, M., New Literacies. Everyday Practices & Classroom Learning. Open University Press. 2006. Verkossa osoitteessa: http://montclair.academia.edu/MicheleKnobel/Books/568434/New_Literacies_Everyday_Practices_and_Classroom_Learning
Pahl, K. & Rowsell, J., Literacy and Education: The New Literacy Studies in the Classroom. Paul Chapman. 2005.
Potter, J., Theory of Media Literacy. A Cognitive Approach. Sage 2004.
Suoranta, J. & Vaden, T., Wikiworld. Political Economy of Digital Literacy and the Promise of Participatory Media. Verkossa osoitteessa: http://wikiworld.wordpress.com/
Tyner, K. (ed.), Media Literacy. New Agendas in Communication. Routledge. 2009.