Opintojakso jakaantuu kahteen osioon: Erilaisuudesta moninaisuuteen (2 op) sekä Inklusiivinen varhaiskasvatus (3op).
Osaamistavoitteet
Erilaisuudesta moninaisuuteen: Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - saavat valmiuksia kohdata yksilöllisiä tarpeita ja moninaisuuden kirjoa kasvatusyhteisöissä - ymmärtävät oppijoiden ja heidän perheidensä monenlaisia kulttuurisia taustoja - oppivat ymmärtämään ja omaksumaan myönteisen näkemyksen lasten ja nuorten sekä heidän kehityskulkunsa moninaisuuteen.
Inklusiivinen varhaiskasvatus: Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - oppivat ymmärtämään ja ottamaan huomioon ohjauksessaan lasten yksilöllisyyttä ja yksilöllisiä tuen tarpeita - ymmärtävät sekä inklusiivisen varhaiskasvatuksen että kasvun ja oppimisen tuen perusteita - tiedostavat toimintaympäristön muuttamisen merkityksen sekä lasten yksilöllisten että kaikille lapsille yhteisten toimintojen ja oppimisen mahdollistamisessa.
Sisältö
Erilaisuudesta moninaisuuteen: Opintojaksolla käsitellään erilaisuutta ja sen kohtaamista kasvatusinstituutioissa.
Inklusiivinen varhaiskasvatus: Inklusiivisen varhaiskasvatuksen, varhaisvuosien erityiskasvatuksen sekä esiopetuksen kasvun ja oppimisen tuen perusteet ja käytännöt.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
26 t
0 t
Pienryhmäopetus
24 t
0 t
Itsenäinen työskentely
85 t
0 t
Erilaisuudesta moninaisuuteen: luennot 10 h, harjoitukset 10 h. Inklusiivinen varhaiskasvatus: luennot 16 h, harjoitukset 14 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Erilaisuudesta moninaisuuten 2 op: Osallistuminen opetukseen ja luentopäiväkirjan laatiminen.
Inklusiivinen varhaiskasvatus 3 op: Osallistuminen opetukseen ja kirjallisuustentti.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Erilaisuudesta moninaisuuteen: hyväksytty, täydennettävä
Inklusiivinen varhaiskasvatus: numerolla 1-5
Suurpää, L. Erilaisuuden hierarkiat. Suomalaisia käsityksiä maahanmuuttajista, suvaitsevaisuudesta ja rasismista. Nuorisotutkimusverkosto. 2002.
Guralnick,M., Neville, B., Hammond, M.A. & Connor, R.T. Continuity and change from full-inclusion early childhood programs through the early elementary period. Journal of early intervention. 2008. Verkossa osoitteessa:http://jei.sagepub.com/cgi/content/abstract/30/3/237
Robinson, K.H. & Dìaz, C.J. Diversity and difference in early childhood education: issues for theory and practice. Maidenhead: Open university press 2006. 168- 180. Verkossa osoitteessa: http://site.ebrary.com/lib/tampere/docDetail.action?docID=10175196 (vaatii kirjautumisen Nelli-järjestelmään)
Viittala, K. Lasten yhteinen varhaiskasvatus – erityisestä moninaiseen. Tampere University press. 2006.
Kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. Tampere: Vastapaino. 2005. Sovittavin osin.