Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijoita kohtaamaan käsityönopetuksen (tekstiilityö) haasteita ja etsimään niihin ainedidaktisia ratkaisuja käyttäjälähtöisen suunnittelun näkökulmasta sekä kehittämään omaa osaamistaan vaatetusmuotoilun alueella.
Sisältö
Kurssilla tutustutaan tekstiiliin ihmisen lähimpänää ympäristönä esteettisestä, ekspressiivisestä ja funktionaalisesta näkökulmasta. Käsityön opettamisen kehittämishaasteita tarkastellaan käytännön työnä itselle valmistettavan vaatteen avulla. Vaatteen suunnittelun lähtökohtana on omakohtainen ongelma, jonka ratkaisussa sovelletaan materiaali-, ompelu- ja vaatetusteknologian perusasioita tarkastellen niitä ainedidaktisesti perusopetuksen haasteiden tasolla. Kurssin teoreettinen ja käytännöllinen aines kootaan didaktiseksi portfolioksi.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
4 t
0 t
Pienryhmäopetus
26 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Toteutettu vaate ja didaktinen portfolio
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, sovittavien tehtävien toteuttamista ja työskentelyn sekä teoria-aineksen dokumentointia didaktiseen portfolioon. Harjoitukset ovat suoritusmerkinnällisiä, portfolio ja toteutettava vaate 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Eberle, H. & al. 2004. Ammattina vaate. WSOY. Soveltuvin osin.
Karhu, P., Malmström, M. & Mannila, T. 2007. Hyvä sauma. Otava.
Lindfors, E. 2007. Kutistuuko T-paita? – Tuotetestaus käyttäjälähtöisen suunnittelun oppimistehtävänä. Teoksessa K. Merenluoto, A. Virta & P. Carpelan (toim.) Opettajankoulutuksen muuttuvat rakenteet. Ainedidaktinen symposium 2007. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja B:77, 327-355.
Lindfors, E. 2008. Käsityön tutkimuksesta opetuksen kehittämiseen. Teoksessa A.Kallioniemi (toim.) Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka. Ainedidaktiikan symposium 8.2.2008. Helsingin yliopisto. Tutkimuksia 298, 415−427.