LTOPH3
Varhaiskasvatuksen kehittyvä asiantuntijuus
6
op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Varhaiskasvatuksen lehtori
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi
I
II
III
IV
2008–2009
X
2009–2010
X
Edeltävät opinnot
Suoritettu hyväksyttävästi työssäoppiminen I ja työssäoppiminen II ja lisäksi suoritettu ammatillisia valmiuksia antavat perusopinnot sekä riittävästi ammatillisia valmiuksia antavia aineopintoja. Ammatillisen kasvun ja asiantuntijuuden kehittymisen tutor arvioi edeltävien opintojen riittävyyden.
Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - kehittävät taitoaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatustoimintaa pitkällä aikavälillä sekä lasten että perheiden tarpeet tiedostaen - jäsentävät omaa kasvatusajatteluaan ja syventävät oman toiminnan, toiminnan perusteiden ja toimintaympäristön reflektointia.
Sisältö
Opiskelijat työskentelevät lastentarhanopettajan työtehtävissä kokonaisvaltaisesti ja kokonaisvastuullisesti. Opiskelijat toteuttavat jatkuvuutta edistävää pedagogiikkaa ja tekevät yhteistyötä moniammatillisessa työyhteisössä ja vanhempien kanssa. Opiskelijat ohjaavat sekä yksilöitä että lapsiryhmiä ja ymmärtävät toiminnassaan lastentarhanopettajan työn eettisen vastuun.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Pienryhmäopetus
9 t
0 t
Yksilöopetus
3 t
0 t
Itsenäinen työskentely
27 t
0 t
Työssäoppimisen työpajat 9 t, työssäoppiminen 126 t, 3 t tuutorin yksilöllistä ohjausta, itsenäinen työskentely 27 t. Työssäoppiminen tapahtuu pääsääntöisesti päiväkotien 3-5 vuotiaiden ryhmissä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen työpajatyöskentelyyn sekä aktiivinen työssä oppimisen ja siihen liittyvien oppimistehtävien suorittaminen. Läsnäolo 100 % työssäoppimisessa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Opiskelijan työskentelyn työssä oppimisessa on vastattava vähintään hyviä tietoja (mentori ja tutor arvioivat). Aktiivinen osallistuminen työssäoppimiseen ja työpajoihin. Työssäoppimisen arviointi sanallisesti ja kirjallisesti (opiskelija, mentori, tutor). Pedagogisen päiväkirjan arviointi: hyväksytty/hylätty (tutor arvioi).
Suositellut suoritusajankohdat
3. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hujala, E., Puroila, A.-M., Parrila-Haapakoski, S. & Nivala, V. 2007. Päivähoidosta varhaiskasvatukseen. Luvut 3-4.