Opintojen tavoitteena on auttaa opiskelijaa hahmottamaan käsityön roolia ja vastuuta osana perusopetuksen kasvatuksellista ja opetuksellista tehtävää. Oppimista ja opetusta tarkastellaan käsityön tradition ja nykyisyyden pohjalta tulevaisuuden haasteita korostaen. Tekstiilejä jäsennetään ihmisen lähimpänä ympäristönä ja rakennetun ympäristön osana esteettisestä, ekologisesta, sosiaalisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta. Opintojen aikana tutustutaan tekstiilityön oppisisältöihin ja erilaisia lähtökohtia sekä tavoitteita painottavien käsityöllisten tuotesuunnitteluprosessien ohjaamiseen. Opintojen tiedeperustana on käsityötiede ja käsityö- taide- sekä teknologiakasvatus.
Osaamistavoitteet
Käsityön opettamisen perusteet 3 op. Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat tarkastella erilaisia käsityöprosesseja ja käsityön opettamista sekä teknologisesta että ilmaisullisesta näkökulmasta - saavat valmiuksia ohjata erilaisia tuotteen suunnittelu- ja valmistusprosesseja tarkastellen niitä erityisesti kestävän kehityksen, elinkaarikysymysten ja työturvallisuuden kehittämisen näkökulmasta
Innovatiiviset käsityöprosessit 2 op. Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat tarkastella innovatiivisia käsityöllisiä prosesseja elämänhallinnan näkökulmasta - oppivat etsimään käsityönopetuksen (tekstiilityö) haasteisiin ainedidaktisia ratkaisuja käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla. - kehittävät omaa substanssiosaamistaan materiaaliteknologian ja vaatetusmuotoilun alueella.
Sisältö
Käsityön opettamisen perusteet 3 op. Opintojen aikana opitaan huovutuksen, kudonnan, neulonnan, virkkauksen ja tekstiilien pinnankuvioinnin perusasioita pienimuotoisten harjoitusten ja tuotesuunnitteluprosessien avulla. Kurssin teoreettinen sisältö ja kirjallisuuden pohjalta laadittava essee sekä toteutetut harjoitukset, kokeilut ja tuotteiden suunnittelu ja valmistus prosessikuvauksineen kootaan opetusportfolioksi. Kurssiin kuuluu opintokäynti.
Innovatiiviset käsityöprosessit 2 op. Kurssilla tarkastellaan tekstiiliä ihmisen lähimpänä ympäristönä esteettisestä, ekspressiivisestä ja funktionaalisesta näkökulmasta. Käsityön opettamisen kehittämishaasteita tarkastellaan käytännön työnä itselle valmistettavan ja/tai korjattavan vaatteen avulla. Vaatteen suunnittelun lähtökohtana on omakohtainen ongelma, jonka innovatiivisessa ratkaisussa sovelletaan materiaali-, ompelu- ja vaatetusteknologian perusasioita tarkastellen niitä ainedidaktisesti perusopetuksen haasteiden tasolla. Kurssin teoreettinen ja käytännöllinen aines kootaan didaktiseksi portfolioksi.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Pienryhmäopetus
50 t
0 t
Ryhmätyöskentely
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
65 t
0 t
Opetukseen kuuluvat sekä luennot että pienryhmäopetus, jossa läsnäolo pakollista. Ryhmätyöskentely tarkoittaa aikaa, jolloin opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus, mutta opettaja ei ole paikalla.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Käsityön opettamisen perusteet Osallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Innovatiiviset käsityöprosessitOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Kurssien hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, sovittavien tehtävien toteuttamista ja työskentelyn sekä teoria-aineksen dokumentointia portfolioon
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Kurssien harjoitukset ovat suoritusmerkinnällisiä, portfolio, työskentelyprosessit ja toteutettavat työt 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Käsityön opettamisen perusteet 3 op.
Inki, J., Lindfors, E. & Sohlo, J. Käsityön työturvallisuusopas. Perusopetuksen teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen.Opetushallitus. 2011. Oppaat ja käsikirjat 2011:15.
Karhu,P., Malmström, M. & Mannila, T.Hyvä sauma. Otava. 2006 tai uudempi.