x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASOS1 Tieteenfilosofia ja metodologia 2 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, opettajankoulutus
Vastuuhenkilö
Vastaava professori tai lehtori
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Osaamistavoitteet

Opiskelijalle syntyy yleiskuva keskeisimmistä tieteenfilosofian suuntauksista sekä tieteellisen (erityisesti ihmistieteiden) tiedon, tutkimuksen ja argumentoinnin luonteesta. Opiskelija pystyy kehittämään ja perustelemaan metodologisia ja tieteenfilosofisia ratkaisuja omissa tutkimustöissään.

Sisältö

Tieteenfilosofian peruskäsitteet ja -ongelmat (empiirinen tieto, teoreettinen tieto, ymmärtäminen, selittäminen, tulkinta, tieteen ja ei-tieteen ero, paradigma, tieteen kehitys, eri tiedonintressit) ja mikä merkitys niillä on omalle, alkavalle tutkimustyölle.

Toteutustavat

Ohjattua opiskelua 10 t

Vaadittavat opintosuoritukset

Opintomateriaalin hyväksyttävä suoritus.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Peters, M. A., & Besley, T (eds). 2007. Why Foucault? New directions in educational research. New York: Peter Lang. (sov. osin).

Winch, P. 2007. The idea of a social science and its relation to philosophy. New York: Routledge. Muu mahdollinen opintomateriaali.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos