Nurmilaakso, M. & Välimäki, A.-L.(toim.). 2011. Lapsi ja kieli. Kielellinen kehittyminen varhaiskasvatuksessa. Opas 13. Kirjoittajat ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Unigrafia Oy – Yliopistopaino. Verkossa osoitteessa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80046/d9e0eb99-ef75-4704-a185-14aa8cbf9366.pdf?sequence=1 Lerkkanen, M-K. 2006. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. Oppimateriaalit. WSOY. Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R.(toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Esikielellinen vuorovaikutus ja kommunikaatio. PS-kustannus. Sivut 20 - 100, 275 – 291.
Evaluation
Numeric 1-5.
Kirjallinen kuulustelu.
Further information
Vaadittavat opintosuoritukset: luennot ja kirjallisuus tentitään. Lukupiirityöskentelyyn osallistutaan aktiivisesti.
Lastenkirjallisuus ja draamaParticipation in course work
2 ECTS
In
Finnish
Study materials
Baric´, M. 2009. Nukketeatteri taidekasvatuksen ja leikin välineenä. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Helsinki: Yliopistopaino. Sivut 36 – 39. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b Suojala, M. & Karjalainen, M. (toim.). 2001. Avaa lastenkirja! Johdatus lastenkirjallisuuteen ja sen käyttöön. Lasten keskus. Toivanen, T. 2009. Draamakasvatuksen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Helsinki: Yliopistopaino. Sivut 30 – 39. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b Toivanen, T. 2010. Kasvuun! Draamakasvatusta 1 – 8-vuotiaille. 1. painos. WSOYpro.
Lastenkirjallisuutta ja artikkeleja sopimuksen mukaisesti.
Evaluation
Pass/fail.
Lukupiirityöskentely ja projekti.
Further information
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistutaan aktiivisesti pienryhmäopetukseen. Osallistutaan aktiivisesti projektin suunnittelemiseen, toteuttamiseen, arviointiin ja reflektointiin. Oheiskirjallisuus on käytössä projektin jokaisessa vaiheessa.