Markkinointi on avainasemassa sekä yritysten toiminnassa että
liiketaloustieteen opetuksessa. Markkinointi käsittelee asiakas- ja
muiden sidosryhmäsuhteiden luomiseen, säilyttämiseen, kehittämiseen
sekä lopettamiseen liittyviä prosesseja. Markkinoinnin tavoitteena on
luoda molempia osapuolia hyödyttävä, mahdollisimman pitkäaikainen
liikesuhde, jonka hoitamisessa voidaan soveltaa erilaisia markkinoinnin
kilpailukeinoja.
Markkinoinnin opetuksen
ammatillisena tavoitteena on antaa opiskelijalle tietoja ja valmiuksia
yritysten ja muiden organisaatioiden markkinoinnin suunnitteluun,
johtamiseen ja tutkimiseen. Markkinoinnin opetuksen tieteellisenä
tavoitteena on antaa teoreettisia ja menetelmällisiä valmiuksia
itsenäiseen tutkimustyöhön ja mahdollistaa näiden valmiuksien
hyödyntäminen jatko-opinnoissa. Tavoitteena on, että valmistuttuaan
opiskelija pystyy hankkimaan tietoa markkinoista, tekemään suunnitelmia
tätä tietoa hyväksi käyttäen ja johtamaan näiden suunnitelmien
toteuttamista. Liiketaloustieteellisistä oppiaineista markkinointi
tuottaa erityisesti asiakas- ja markkina-, kilpailukeino- sekä
verkosto- ja suhdeosaamista erityisesti palveluliiketoiminnassa.
Markkinointi pääaineena on mahdollista suorittaa kauppatieteiden
kandidaatin
tutkinto 180 op ja kauppatieteiden maisterin tutkinto 120 op.
Kauppatieteiden kandidaatin tutkinto koostuu pääaineen perus- ja
aineopinnoista sekä kauppatieteiden yhteisistä opinnoista,
metodiopinnoista, kieli- ja viestintäopinnoista sekä vapaasti
valittavista opinnoista. Yhdestä sivuaineesta on suoritettava vähintään 25 opintopisteen opinnot. Kandidaatin tutkintoon voi sisällyttää myös 5
opintopistettä harjoittelua. Kauppatieteiden maisterin tutkinto koostuu
pääaineen syventävistä
opinnoista, metodiopinnnoista, syventävistä kieliopinnoista sekä
vapaasti valittavista opinnoista.
Sekä kauppatieteiden
kandidaatin että kauppatieteiden maisterin tutkinnot antavat
mahdollisuuden työskennellä moninaisissa tehtävissä. Markkinointia
pääaineenaan opiskelleet toimivat palvelualoilla, teollisuudessa tai
julkisen sektorin palveluksessa. Heidän toimenkuvansa liittyvät
erilaisiin markkinoinnin suunnittelu-, johto-, tutkimus- tai
opetustehtäviin. Markkinointiekonomit sijoittuvat yleensä ylimpään tai
keskijohtoon. Suuri osa valmistuneista päätyy kansainvälisiin
tehtäviin.
Opiskelijalla on valittavanaan kauppatieteiden lisäksi suuri määrä yliopiston
tarjoamia muita sivuaineita, joista suositeltavia ovat esimerkiksi
tiedotusoppi, sosiologia, psykologia ja sosiaalipsykologia.
Sivuaineiden valintaan vaikuttavat oleellisesti opiskelijan oma
kiinnostus ja se, millaisiin tehtäviin opiskelija haluaa valmistuttuaan
sijoittua. Useat markkinoinnin opiskelijat viettävät lukukauden tai lukuvuoden ulkomaisissa vaihtoyliopistoissa.