Sosiaalityö -oppiaineessa tutkitaan ihmisten
moninaisia elämänolosuhteita ja ongelmia, niiden syntyprosesseja sekä yhteiskunnalliseen
eriarvoisuuteen ja osallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Oppiaineessa kehitetään,
arvioidaan ja sovelletaan tutkimustietoon perustuvasti sosiaalisten ongelmien
ja eriarvoisuuden vähentämiseen ja poistamiseen tähtääviä toimintatapoja
yksilön, organisaatioiden ja yhteiskunnan tasolla. Näkökulmana on tarkastella
sosiaalityön käytäntöjä ja menetelmiä osana erilaisten palvelu- ja
auttamisjärjestelmien toimintaa ja kehittämistä.
Sosiaalityössä sovelletaan yhteiskuntatieteellisen
tutkimuksen välineitä ja teorioita sekä tehdään monitieteistä yhteistyötä.
Sosiaalityöstä tekee omintakeisen akateemisen oppiaineen sen erityinen suhde
käytäntöön: käytäntö on sosiaalityön keskeinen tutkimuskohde ja oppiaine on
jatkuvassa vuoropuhelussa kentän ammattilaisten ja erilaisten asiakasryhmien
kanssa.
Kandidaatin tutkinnossa perehdytään
sosiaalityön käytännölliseen, teoreettiseen ja tutkimukselliseen perustaan.
Keskeisiä painotuksia ovat sosiaalityön erilaiset haasteet yhteiskunnallisissa
toimintaympäristöissä, asiakastyön ammatilliset perusvalmiudet ja tutkimuksen
tekemisen ja tutkimustiedon käytön valmiudet. Näkökulmina ovat yksilöiden
elämänkulku ja sen murrokset, yhteisö, osallisuus ja toimijuus, sekä
sosiaalityön järjestelmällisten puitteiden, asiakaslähtöisyyden ja kansalaisten
oikeuksien kysymykset. Kandidaatin tutkinto antaa opiskelijalle valmiudet
hankkimansa tiedon soveltamiseen työelämässä, riittävät viestintä- ja
kielitaidot sekä valmiudet maisteriopintojen suorittamiseen.
Maisterin tutkinto syventää sosiaalityön
teoreettista ja käytännöllistä hallintaa, perehdyttää alan kehittämistyöhön ja
johtamiseen sekä syventää tutkimustyön taitoja ja osaamista. Porin yksikön
sosiaalityön maisteriopintojen painopiste on hyvinvointipalvelujen
kehittämisessä ja johtamisessa sosiaalityön näkökulmasta. Keskeisiä sisältöjä
ovat asiakasprosessien johtaminen ja kehittämistyön menetelmät – niitä koskevat
teoreettiset jäsennykset ja soveltamisen haasteet organisaatioiden ja ammattien
konteksteissa. Näkökulmana on tutkimustieto ja sen suhteuttaminen omakohtaiseen
ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen. Tutkimustyön taitoja syvennetään
tutkimusmenetelmäopinnoissa ja pro gradu –tutkielmassa. Maisteriopinnot antavat
valmiudet sosiaalityön asiantuntijuuden, kehittämisen ja johtamisen tehtäviin
sekä itsenäiseen tutkimustyöhön ja tieteellisten jatko-opintojen
harjoittamiseen.
Sosiaalityön maisteritutkinnon suorittaneet
sijoittuvat sosiaalityön pätevyyttä edellyttäviin julkisiin ja järjestöjen
tehtäviin, kuten asiakastyöhön, alan asiantuntijoiksi, opettajiksi,
tutkijoiksi, kehittäjiksi ja johtajiksi.
Sosiaalityöntekijän kelpoisuusvaatimuksena on
ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu
pääaineopinnot tai pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä.
Sosiaalityön pääaineopiskelijat ovat kelpoisia sosiaalityöntekijän tehtäviin.
Yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinto:
Orientoivat opinnot
ja HOPS 2 op
Yhteiset opinnot 23 op
Kieli- ja
viestintäopinnot 15 op
Pääaine, perus- ja
aineopinnot 85 op
johon sisältyy tutkielma ja sitä
tukevat opinnot 10 op
Sivuaineet ja muut
opinnot 55 op
josta yhtä oppiainetta vähintään 35
op
Yhteensä 180 op
Yhteiskuntatieteiden
maisterin tutkinto:
Pääaineen syventävät opinnot 120 op
johon sisältyy pro
gradu –tutkielma 40 op
ja sitä tukevat
opinnot 20 op
Yhteensä 120 op
Tiedekunnan yhteiset
opinnot
Sosiaalityön opiskelijat suorittavat yhteiset
opinnot Porissa yhdessä sosiaalipolitiikan ja sosiologian opiskelijoiden
kanssa. Opinto-oppaassa on pääaineen opintojaksojen yhteydessä mainittu, mitä
yhteisiä opintoja edellytetään ja/tai suositellaan suoritetuksi ennen ko.
opintojaksoa.
Tampereen yliopiston Porin yksikön yhteisten
opintojen kunkin opintojakson vastuuopettajat, jotka ottavat suoritukset
vastaan ja päättävät mahdolliset korvaavuudet ja antavat opintojaksoihin
liittyviä lisätietoja, selviävät opetusohjelmasta.
Sivuaineiden valinta
Sosiaalityössä yhteiskuntatieteen kandidaatin
tutkintoon sisältyy sivuaineopintoja 55 op, joista yhtä oppiainetta on
suoritettava vähintään 35 op.
Tampereen yliopiston opiskelijoilla on vapaa
sivuaineoikeus. Henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa mukaisesti Porin yksikön
sosiaalityön opiskelijat voivat opiskella oman laitoksen aineita
(sosiaalipolitiikka ja sosiologia), Porin yliopistokeskuksen muiden yksiköiden
oppiaineita ja Tampereen yliopiston avoimen yliopiston Porissa tarjoamia
oppiaineita. Lisäksi opiskelija voi suorittaa Tampereen yliopiston kaikkien
muiden oppiaineiden opintoja Tampereella. Sivuaineita on mahdollista suorittaa
myös verkko-opintoina.
Sosiaalityön sivuaineopinnoiksi soveltuvat
esimerkiksi sosiaalipolitiikka, sosiologia, sosiaalipsykologia, kasvatustieteet
ja hallintotieteet. Hyvinvointipalvelujen kehittämisen ja johtamisen osaamista
laajentavat myös erilaiset johtamistaidon, taloushallinnon ja tietoteknologian
opinnot (ks. Tukkk ja TTY Porin yksiköt).
Sosiaalityön
opiskelu sivuaineena
Sosiaalityötä voi vapaasti opiskella
sivuaineena. Sivuaineopiskelijoille sosiaalityön perusopintojen jaksot P1 (9
op), P4 (4 op) ja P5A (2 op) sekä aineopintojen jaksot A1 (9 op) ja A2 (12 op)
tarjoavat tietoa sosiaalityöstä ja hyvinvointipalveluista sekä
yhteiskunnallisista tavoista kohdata ja ratkaista sosiaalisia ongelmia. Näin
muodostuva 36 op:n kokonaisuus tukee monien oppiaineiden opiskelua.
Ne Tampereen yliopiston Porin yksikön
sosiologian ja sosiaalipolitiikan pääaineopiskelijat, jotka opiskelevat
sivuaineena kaikki sosiaalityön aineopinnot, eivät suorita kohtia PORIA2
(Tutkimusmenetelmäopinnot I) ja A5 (Kandidaatin tutkielma). Näiden sijaan he
suorittavat vastaavan määrän (18 op) vastaavantasoisia opintoja, jotka sovitaan
erikseen kandidaatin tutkielmasta vastaavan opettajan kanssa.
Huomattavaa on, että kohtiin P2 (Avauksia
sosiaalityön ammatillisuuteen) ja A3 (Asiakastyön taidot) sivuaineopiskelijoita
otetaan rajattu määrä jonolakia noudattaen, mikä tulee ottaa huomioon opintojen
suunnittelussa.
Henkilökohtainen
opintosuunnitelma – HOPS
Sosiaalityön perusopintojen jakson P2
(Avauksia sosiaalityön ammatillisuuteen) aikana laaditaan henkilökohtainen
kandidaattiopintojen opintosuunnitelma, jota tarkistetaan opiskelijan tarpeen
mukaan opintojen kuluessa. Kaikki opiskelijat käyvät HOPS-keskustelun laitoksen
opettajan kanssa myös 3. vuoden 1. periodin alussa.
Maisteriopinnoissa HOPS laaditaan laitoksen
opettajan ohjauksessa 1. vuoden 1. periodilla kohdan S1E (Kehittämistyön
käytäntö) käynnistyessä ja sitä tarkistetaan 1. vuoden 4. periodilla kohdan S4
(pro gradu –tutkielmaseminaari) käynnistyessä.