x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
Opettajan pedagogiset opinnot

 

 

Aineenopettajan pedagogiset opinnot

 

Tervetuloa opettajankoulutukseen. Opettaja on kasvattajana tulevaisuuden tekijä. Kasvattajuus vaatii paljon, mutta tarjoaa myös mielekkään ja vaihtelevan ammatin lasten, nuorten tai aikuisten opettajana. Opettajankoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija hankkii itselleen riittävän peruskoulutuksen opettajan työhön. Kehitys ja työssä oppiminen ovat opettajana menestymisen ja työssä viihtymisen tärkeitä edellytyksiä. Opettajuus kehittyy ja muuntuu koulutuksen ja työn mukana, siksi opettajankin on tärkeää omaksua elinikäisen oppimisen ja työyhteisönsä kehittäjän asennoituminen.

Aineenopettajan koulutusta ohjaa näkemys opettajasta kasvatustieteen ja oman opetusalansa asiantuntijana. Aineenopettajan pedagogiset opinnot tuottavat laaja-alaisen pedagogisen kelpoisuuden eri kouluasteiden aineenopettajan tehtäviin. Aineenopettajakoulutusyksikön järjestämässä kasvatustieteen maisterin tutkinnossa opettajan pedagogiset opinnot sisältyvät tutkinnon pääaineeseen. Opettajan pedagogiset opinnot koostuvat kasvatustieteen perusopinnoista, ainedidaktisista opinnoista ja opettajaharjoittelusta. Uudessa tutkintojärjestelmässä opinnot suoritetaan kahdessa vaiheessa. Kasvatustieteen perusopinnot ovat kandidaattivaiheen opintoja ja ainedidaktiset opinnot maisteritutkinnon osa.

Pedagogisten opintojen tavoitteena on kouluttaa opettajia, jotka suhtautuvat työhönsä ja työyhteisöönsä tutkivasti. Opettajan ammatillisen kasvun ytimenä on teoreettisen tietämyksen ja käytännön kokemusten yhteys. Koulutus tukeutuukin monitieteiseen teoriaan ja tutkimukseen. Ilman tutkimuksellista otetta on vaikea ymmärtää kasvatuksen moniuloitteisuutta. Opettajuuden keskeisimmät lähtökohdat ovat ihmis-, oppimis- ja tietokäsitykset, jotka ovat koulutuksessa kriittisen pohdinnan alaisena. Samalla ne antavat opiskelijalle aineksia oman opettajuutensa rakentamiseen. Tietojaan, valmiuksiaan ja osaamistaan kehittävä opettaja ottaa huomioon myös oppilaiden ja opiskelijoiden tarpeet sekä yhteiskunnan muutosten luomat vaatimukset.

Yksi koulutuksen toteuttamisen tärkeimmistä periaatteista on dialogisuus. Sen ytimenä on opettajien ja opiskelijoiden välinen avoin vuorovaikutus. Tutkivan dialogin syntyminen edellyttää osallistujien erilaisuuden ja heidän erilaisten näkemystensä kunnioittamista ja dialogiin sitoutumista. Osallisuus yhteisen todellisuuden luomiseen dialogisesti on myös yksilöllisen oppimisen ydinprosesseja. Samalla avoin dialogi auttaa jäsentämään opettajan toiminnan perusteita ja erilaisia kasvatuskäytänteitä yhteiskunnallisessa ja historiallisessa kontekstissa.

 

Ainedidaktiikassa puolestaan tutkitaan eri oppiaineiden opettamisen ja oppimisen problematiikkaa. Tavoitteena on opetuksen ja koulutuksen käytäntöä palvelevan soveltavan teorian kehittäminen. Ainedidaktiikan opiskelussa teoriatieto, käytännön opetustyöstä saatu kokemustieto ja niitä arvioiva pohdinta palvelevat opiskelijan oman didaktisen käyttöteorian kehittämistä.

Opiskeluun kuuluu olennaisena osana eri oppilaitoksissa toteutettava, ohjattu opettajaharjoittelu. Harjoittelun keskeinen osa muodostuu opetusharjoittelusta, joka tarkoittaa opetustyön suunnitelmallista opiskelua. Opettajankoulutus pyrkii tarjoamaan kokemuksia eri-ikäisten opiskelijoiden opettamisesta niin yleissivistävässä kuin ammatillisessa koulutuksessa. Opettajaharjoittelun sisältö ja ohjelma sovitaan opiskelijan henkilökohtaisessa suunnitelmassa, jota arvioidaan ja tarkennetaan harjoittelun edetessä henkilökohtaisen portfolion ja ohjauskeskustelujen kautta.


Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos