Sosiaalipedagogiikan oppialan tiedeluonne on monitieteinen. Sen keskeisenä sisältönä on kasvatuksen yhteisöllisten ja yhteiskunnallisten merkitysten ja kytkentöjen pohdinta. Sosiaalipedagogiikka voidaan määritellä myös pedagogiseksi näkökulmaksi sosiaaliseen työhön. Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön traditiosta käsin nousevat perusteet hyvän elämän ja hyvinvoinnin yhteiskunnallisten ehtojen analyysille. Kasvatustieteet luovat puolestaan perustan hyvän kasvun (ja elämän) kasvatuksellisten ehtojen pohdinnalle. Lisäksi sosiaalipedagogiikan monitieteinen perusta tukeutuu mm. filosofiaan, sosiologiaan, sosiaalipsykologiaan, sosiaalipsykiatriaan, terveystieteisiin ja oikeustieteisiin.
Sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ovat persoona, yhteisö ja yhteiskunta ja niihin liittyen pedagogisen suhteen ja yhteisöllisten suhteiden analyysit. Sosialisaatiota ja normaalisuutta tarkastellaan erityisesti ko. perspektiivistä. Pohditaan, miten instituutioiden ja organisaatioiden pitäisi muuttua rakenteiltaan ja toiminnaltaan, jotta ne edistäisivät kasvatuksellista tehtäväänsä. Pohditaan myös, miten ihmistä autetaan kasvatuksen keinoin toimimaan tietoisesti elinolojensa ja -ehtojensa parantamiseksi.
Sosiaalipedagogiikan perusopinnot (25 op)
P1 Sosiaalipedagogiikan perusteet (13 op/)
P1a Sosiaalipedagogiikan peruskurssi (2 op)
P1b Kirjallisuus (3 op)
P1c Johdatus filosofiaan (3 op)
P1d Toinen seuraavista kahdesta vaihtoehdosta (5 op)
1. Sosiaalityön tai sosiaalipolitiikan peruskurssi (2 op/) ja
Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat (3 op)
tai 2. Kasvatuksen historialliset ja filosofiset lähtökohdat (5 op)
P2 Sosiaalipedagoginen keskustelu I (12 op)
P2a Yhteiskunnallisen kirjallisuuden klassikkoja ja nykyaikaa (5 op)