x !
Archived teaching schedules 2015–2016
You are browsing archived teaching schedule. Current teaching schedules can be found here.
ITIA10 Aineopintojen kirjallisuusopinnot / Bachelor level book exams 5–25 ECTS
Periods
Period I Period II Period II Period IV
Language of instruction
English
Type or level of studies
Intermediate studies
Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
School of Information Sciences

Learning outcomes

Laajentaa aineopinnoissa hankittua osaamista.

General description

Opintojakso sisältää useita 5 op:n laajuisia vaihtoehtoja syventää jonkin aineopintojen erikoisalan tietämystä kirjatentti-, essee- tai lukupiirisuorituksella. Sama sisältö voidaan usein opiskella vaihtoehtoisilla tavoilla. 

Tarjolla olevat kirjapaketit:

a) Organisaatioiden tiedonhallinnan essee/lukupiiri 
b) Tietokäytännöt 
c) Tiedonhaun kirjatentti I 
d) Informaatiolukutaito ja sen opetus
e) Medialukutaito
f) Pelilukutaito
g) Digitaalinen- ja koodin lukutaito
h) Pelien historiat 
i) Internetin historiat 
j) Johdatus pelitutkimukseen 
k) Johdatus internet-tutkimukseen

Katso tarkemmat kuvaukset ja suoritustavat opintojakson kotisivulta.

Enrolment for University Studies

Katso tarkemmat ilmottautumisohjeet opintojakson kotisivulta.

Teachers

Useita eri opettajia, Teacher

Homepage URL

Teaching

31-Aug-2015 – 29-May-2016
Study Group
Exam
Independent work

Study materials

a) Organisaatioiden tiedonhallinnan essee/lukupiiri
- Hinton, Understanding context: Environment, language, and information architecture. O'Reilly 2015.
sekä kaksi seuraavista:
- Smiraglia, The elements of knowledge organization. Springer 2014 
- Peters, Folksonomies: indexing and retrieval in Web 2.0. Walter de Gruyter. 2009, TAI Smith, Tagging: people-powered metadata for the social web. New Riders. 2008.
- Morville, Intertwingled: information changes everything. Semantic Studios, 2014.

b) Tietokäytännöt 
- Kuhlthau, Seeking meaning. 2nd ed. Libraries Unlimited. 2004.
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

c) Tiedonhaun kirjatentti I 
- Interactive information seeking, behaviour and retrieval. Toim. Ian Ruthven ja Diane Kelly. Facet Publishing, London, 2011. Saatavana myös e-kirjana.

d) Informaatiolukutaito ja sen opetus
- Ropo, Heinström & Sormunen, Tavoitteena itsenäinen oppija. TUP 2015.
- Harada & Yoshina, Assessing for Learning : Librarians and Teachers As Partners. Libraries Unlimited. 2010 (TAMCAT e-kirja).
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta.

e) Medialukutaito
- Lankshear, C. & Knobel, M. (2011): New Literacies
- Ito, M et al. (2013): Hanging Out, Messing Around and Geeking Out
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

f) Pelilukutaito
- Zagal, J. (2010): Ludoliteracy
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

g) Digitaalinen- ja koodin lukutaito
- Manovich, L. (2013): Software Takes Command
- Rushkoff, D. (2010): Program or be Programmed
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

h) Pelien historiat
- Donovan, Replay: The History of Video Games. 2010
- Parlett, Oxford History of Board Games. 1999

i) Internetin historiat
- Winston, Media Technology and Society: A History From the Telegraph to the Internet. 1998.
- Hafner, Where Wizards Stay Up Late. The Origins of the Internet. 1998.

j) Johdatus pelitutkimukseen
- Huizinga: Homo ludens (sivut 1-27) JA Caillois: Man, Play and Games JA Goffman: Encounters (sivut 7-81)
- Mäyrä: An Introduction to Game Studies TAI Heide-Smith, Egenfeldt-Nielsen & Tosca: Understanding Video Games: The Essential Introduction

k) Johdatus internet-tutkimukseen 
kaksi seuraavista:
- van Dijck, J. (2013): Culture of Connectivity
- Coleman, G. (2012): Coding Freedom
- Benkler, Y. (2007): The Wealth of Networks