Skip to main content
Course unit, curriculum year 2023–2024
HIS.HIA.313

Fear and anxiety in ancient, medieval and early modern world, 5 cr

Tampere University

Participation in teaching, Finnish

Type
Participation in teaching
Language of instruction
Finnish
Credits
5 cr
Grading scale
General scale, 0-5
Responsible organisation
Faculty of Social Sciences 100 %

Scheduled teaching

Course unit realisation

Pelko ja ahdistus antiikissa, keskiajalla ja uuden ajan alussa, Luento-opetus

Lectures (Finnish)
23.1.2024 – 23.4.2024
Active in period 3 (1.1.2024–3.3.2024)
Active in period 4 (4.3.2024–31.5.2024)
Luentosarja järjestetään yhteistyössä Tampereen klassillisen lukion kanssa, klassillisen lukion tiloissa (Tuomiokirkonkatu 5)

Luentosarja järjestetään yhteistyössä Tampereen klassillisen lukion kanssa. Klassillinen lukio (vastuuopettaja Jarkko Vilkkilä) hoitaa lukio-opiskelijoiden osallistumisen ja suoritukset näiden omien osaamistavoitteiden mukaisesti, Tampereen yliopisto (vastuuopettaja Ville Vuolanto) vastaavasti yliopisto-opiskelijoiden kohdalla – yliopisto-opiskelijoiden kannalta kyse on siis normaalista yliopistollisesta kurssista.

Tiistaisin 14.45-16.15. Tässä lopullinen ohjelma, huomaa, että luentosarja alkaa viikkoa myöhemmin kuin alustavasti ilmoitettiin.

23.1. Ville Vuolanto: Johdatus luentosarjaan: pelko, toivo, kokemus ja historia

30.1. Jussi Rantala ja Jaakkojuhani Peltonen: Sodan kauhut antiikin maailmassa

6.2. Miikka Tamminen: Keskiajan hirviöt - pelkoa, uhmaa ja uteliaisuutta

13.2. Jyrki Nissi: Kuolinhetki ja huonon kuoleman pelko myöhäiskeskiajalla

20.2. Roosa Kallunki: Huonot enteet ja jumalten pelko antiikin Rooman tasavallan ajalla ja

Outi Sihvonen: Uhka yhteisön sisältä - Vestan neitsyet ja pelko puhtauden menetyksestä

9.4. Sari Katajala Peltomaa: Pelkoa ja inhoa keskiajalla: pahat henget ja demonit ilmestyksissä

16.4. Riikka Miettinen: Ahdistuksen kokemukset ja epätoivon hetket 1600- ja 1700-luvun Ruotsissa ja Suomessa

23.4. Ella Viitaniemi: Nälkä ja köyhyys sekä niiden pelko 1500-1800 Suomessa


Study methods
Learning environments