Skip to main content
You are browsing the curriculum of an upcoming academic year (2024–2025).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2024–2025
EDU.TRI.002

MOOC: Yhteisoppimisella liikkuvaan työhön (YLT), laajuus 5op, 1–5 cr

Tampere University
Teaching periods
Active in period 3 (1.1.2025–2.3.2025)
Active in period 4 (3.3.2025–31.5.2025)
Course code
EDU.TRI.002
Language of instruction
Finnish
Academic year
2024–2025
Level of study
Postgraduate studies
Grading scale
Pass-Fail
Persons responsible
Responsible teacher:
Annalisa Sannino
Responsible teacher:
Juha Kaakinen
Responsible organisation
Faculty of Education and Culture 50 %
Faculty of Social Sciences 50 %
Coordinating organisation
Education Studies 50 %
Social Sciences Studies 50 %

Hiljattain toimintansa aloittaneiden hyvinvointialueiden vastuulla on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen laajalla maantieteellisellä alueella. Hyvinvointialueiden haasteena on järjestää palvelut mahdollisimman kustannustehokkaasti ja vaikuttavasti ilman, että niiden tarvitsee hankkia uusia toimitiloja. Tässä tarkoituksessa moniammatillisten liikkuvien palvelujen on todettu lisäävän joustavuutta ja palvelujen saatavuutta asiakkaille. Näillä palveluilla on myös niiden dynaamisen ja ylisektorisen luonteen vuoksi edellytyksiä integroida muuten pirstoutuneita palveluita.

Useilla hyvinvointialueilla ympäri maata on lisääntyvää kiinnostusta moniammatilliseen liikkuvaan työhön yllä mainittujen haasteiden keskeisenä ratkaisuna. Tämän MOOCin avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, sekä ruohonjuuritason työntekijät että esihenkilöt, ympäri maata saavat moniammatillista osaamista, jota tarvitaan moniammatillisen liikkuvan työn sisällyttämiseksi palveluihin.

MOOC sisältää sarjan nauhoitettuja luentoja ja keskusteluja, joihin osallistuu sosiaalityön, kasvatustieteiden, rakennetun ympäristön, hallintotieteiden ja terveydenhuollon tutkijoita ja käytännön työntekijöitä. MOOCin keskeisenä lähdeaineistona käytetään useiden hyvinvointialueiden kehittämiä konkreettisia malleja moniammatillisesta liikkuvasta työstä asunnottomille tarkoitetuissa palveluissa.

Kurssimoduulit, toteuttajat ja aikataulu (vahvistamatta):

Moduuli 1. Laaja-alaisen sosiaali- ja terveydenhuollon sosiaalisen innovaation tarina: Asunto ensin – mallin kehitys Suomessa

Juha Kaakinen, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 22.01.2025 klo 10:00

Moduuli 2. Moniammatillisen liikkuvan työn tarve sosiaali- ja terveyspalvelujen muuttuneessa toimintaympäristössä: Yhteenvetoa liikkuvan työn malleista eri puolilta maata

Juha Soivio, Maria Degerman and Mia Saarela, Verkostokehittäjät, Y-Säätiö

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 29.01.2025 klo 10:00

Moduuli 3. Mitä tarvitaan pirstoutuneiden palvelujen korjaamiseen: Neuvottelevan solmutyöskentelyn perspektiivi

Yrjö Engeström, kasvatustieteiden tiedekunta, Helsingin yliopisto

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 05.02.2025 klo 10:00

Moduuli 4. Toimijuuden, yhteisöjen ja asiantuntemuksen edistäminen: käsitteellisiä perusteita ja käytännön esimerkkejä

Annalisa Sannino ja Vesa Korhonen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 12.02.2025 klo 10:00

Moduuli 5.

Liikkuvan moniammatillisen Nopsajalka mallin tutkimusavusteinen kehittäminen asunnottomuustyössä Tampereella ja Jyväskylässä

Hannele Kerosuo, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto ja Annalisa Sannino, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto

Moniammatillinen liikkuva työ Pirkanmaan hyvinvointialueella

Elina Perkiö, sosiaalityön kehittäjä, Pirkanmaan hyvinvointialue

Nopsajalka-malli käytännössä: Keski- Suomen hyvinvointialueen esimerkki

Ritva Anttonen, projektipäällikkö, ja Nopsajalka -tiimi, Keski-Suomen hyvinvointialue

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 19.02.2025 klo 10:00

Moduuli 6. Epävarmuuden ja haavoittuvuuden kohtaaminen: Jonoasiakkaat Helsingissä

Elisabet Erkkilä, Sofia Palenius ja Riikka Porri-Kuivaniemi, Helsingin kaupungin asumisen tuki

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 05.03.2025 klo 10:00

Moduuli 7. Asunnottomuuden poistaminen on yhteinen tehtävä, joka edellyttää hyvinvointialueiden, kuntien ja muiden toimijoiden koordinoitua yhteistyötä

Jarmo Kantonen, Diakonissalaitoksen lääketieteellinen johtaja

Työterveyshuollon tulevaisuus: Ylisektorinen näköala haavoittuvien asiakkaiden kanssa työskentelevien etulinjan työntekijöiden tukemiseen

Riitta Sauni, Professori, lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta, Tampereen yliopisto

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 12.03.2025 klo 10:00

Moduuli 8. Keskustelu asuntopolitiikasta, asumisen kehittämisestä ja palvelutilojen verkostoitumisesta

Auli Heinävä, asunto- ja kehityspäällikkö, Tampereen kaupunki; Juha Kaakinen, yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto; ja Juho Rajaniemi, rakennetun ympäristön tiedekunta Environment, TURNS (Tampere Urban Research Network for Sustainability), Tampereen yliopisto

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 19.03.2025 klo 10:00

Moduuli 9. Keskustelu innovatiivisten ja kestävien julkisten palvelujen luomisesta konfliktien avulla

Paula Rossi, johtamisen yksikkö, Vaasan yliopisto; Jari Stenvall, johtamisen ja talouden tiedekunta, Tampereen yliopisto; ja Yrjö Engeström, kasvatustieteiden tiedekunta, Helsingin yliopisto

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 27.03.2025 klo 10:00

Moduuli 10. Keskustelu sosionomeilta ja sosiaalityötä tekeviltä ammattilaisilta vaadittavasta osaamisesta hyvinvointialueiden moniammatillisen työn haasteissa

Vesa Joutsen, osaamispäällikkö, sosionomi -ohjelma, TAMK; Aino Ritala-Koskinen, sosiaalityön tutkinto-ohjelmavastaava, Tampereen yliopisto; Ritva Anttonen, Keski-Suomen hyvinvointialue; Elina Karri, projektipäällikkö, Pirkanmaan hyvinvointialue

Kurssiaineistot saatavilla verkossa alkaen 02.04.2025 klo 10:00

Opintopisteet:

1-5 riippuen opiskelijan valitsemista moduuleista. Kahden moduulin suorittaminen tuottaa yhden opintopisteen.

Opintopisteisiin oikeuttavat suoritukset:

Lopputentti, joka käsittää valittuihin videoihin/moduuleihin perustuvien tehtävien suorittamisen 

Learning outcomes
Further information
Completion option 1

Participation in teaching

22.01.2025 02.04.2025
Active in period 3 (1.1.2025–2.3.2025)
Active in period 4 (3.3.2025–31.5.2025)