Skip to main content
You are browsing the curriculum of a past academic year (2019–2020).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2019–2020
SOOS04

Current debates in sociology, 5 cr

Tampere University

Current debates in sociology (Participation in teaching); Finnish, English

Type
Participation in teaching
Language of instruction
Finnish, English
Credits
5 cr
Grading scale
General scale, 0-5
Responsible organisation
Faculty of Social Sciences 100 %

Scheduled teaching

Course unit realisation

Social Scientific Perspectives on Consumption, Verkko-opetus

Online teaching (English)
16.9.2019 – 1.12.2019
Active in period 1 (1.8.2019–20.10.2019)
Active in period 2 (21.10.2019–31.12.2019)
Course unit realisation

Contemporary Debates and Practices in Social Policy, Lectures

Lectures (Finnish)
23.10.2019 – 4.12.2019
Active in period 2 (21.10.2019–31.12.2019)
Course unit realisation

Current debates in sociology, Lectures

Lectures (Finnish)
23.10.2019 – 11.12.2019
Active in period 2 (21.10.2019–31.12.2019)
Course unit realisation

Current debates in sociology, Lectures

Lectures (Finnish)
9.1.2020 – 17.2.2020
Active in period 3 (1.1.2020–1.3.2020)
Course unit realisation

Current debates in sociology, Lectures

Lectures (Finnish)
9.1.2020 – 20.2.2020
Active in period 3 (1.1.2020–1.3.2020)
Course unit realisation

Questions of sociological research: A researcher’s perspective, Lectures

Lectures (Finnish)
13.1.2020 – 23.3.2020
Active in period 3 (1.1.2020–1.3.2020)
Active in period 4 (2.3.2020–31.5.2020)

Ilmoittautuminen:

Kurssille ilmoittaudutaan vastaavalle opettajalle sähköpostitse (olli.pyyhtinen@tuni.fi) perjantaihin 10.1.2020 mennessä.

Luentoseminaarissa perehdytään viimeisen vuosikymmenen aikana sosiologiassa suosiotaan kasvattaneeseen relationaaliseen ajatteluun. Sosiologiassa on toki kiinnitetty huomiota sosiaalisiin suhteisiin läpi tieteenalan historian, mutta relationaalisessa sosiologiassa ”suhde” ei ole vain käsite muiden joukossa. Se avaa uuden näkökulman todellisuuteen: ilmiöitä – vallasta organisaatioihin, ruumiillisuuteen, tunteisiin, toimijuuteen, koulutukseen, perheisiin ja esimerkiksi jätteeseen – tarkastellaan suhteisiin perustuvina. Tämä on saanut tutkijat puhumaan jopa eräänlaisesta sosiologisen ajattelun relationaalisesta ”käänteestä”. Relationaalinen ajattelu ei palaudu sen paremmin individualismiin kuin holismiinkaan, vaan on eräänlainen ”kolmas” suhteessa näihin vakiintuneisiin sosiologisiin tapoihin hahmottaa yhteiskunnallinen todellisuus. Sen mukaan sosiologian lähtökohtana ei tule olla yksilöt ja heidän toimintansa saati yksilöt sisältävä yhteiskunta vaan suhteet. Todellisuus rakentuu sille dynaamisissa prosesseissa ja suhteissa. Kurssilla tutustutaan niin suuntauksen klassisiin edeltäjiin kuin viimeaikaiseen relationaaliseen ajatteluun ja käsitellään sekä teoreettisia kehittelyitä että empiirisiä sovelluksia. Opiskelu tapahtuu lukupiirityyppisessä seminaarissa, jossa keskustellaan kutakin tapaamiskertaa varten luettavien tekstien pohjalta. Seminaaria edeltää kaksi ensimmäistä tapaamiskertaa kattava relationaaliseen ajattelutapaan johdattava luento-osuus.

Study methods

Valintajoukko

Opetusryhmä
Teachers

Course unit realisation

Family, Home, Family Problems, Seminar

Seminar (Finnish)
1.1.2020 – 12.3.2020
Active in period 3 (1.1.2020–1.3.2020)
Active in period 4 (2.3.2020–31.5.2020)
Course unit realisation

Current debates in sociology, Lectures

Lectures (Finnish)
23.3.2020 – 25.5.2020
Active in period 4 (2.3.2020–31.5.2020)