Skip to main content
Degree programme, curriculum year 2024–2025

Master's Programme in Biotechnology and Biomedical Engineering, 120 cr

Tampere University
Learning outcomes

Maisterintutkinnon suoritettuaan opiskelija:

  • Osaa soveltaa bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan alan uusia menetelmiä ja toimintamalleja biotieteiden, terveysteknologian sekä bioteollisuuden tarpeisiin.
  • Osaa soveltaa syventävien opintojen tuntemustaan ja tieteellistä lähestymistapaa ajankohtaisiin ja konkreettisiin kysymyksiin.
  • Hallitsee tieteelliset työskentelytavat ja osaa itsenäisesti soveltaa niitä tiedon tulkintaan, analysointiin ja raportointiin.
  • Toimii alansa tutkimus- ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
  • Kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja itsensä johtamiseen.
  • Pystyy aktiivisesti seuraamaan alansa kansainvälistä kehitystä ja tuntee sen mahdollisuudet.
  • Kykenee kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
  • Pystyy toimimaan työelämässä monialaisissa asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä.
  • Osaa hyödyntää kieli-, viestintä-, tietotekniikka- ja yhteistyötaitojaan työelämässä, tieteellisessä toiminnassa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.
  • Kykenee kehittämään omaa osaamistaan ja halutessaan etenemään tieteelliseen jatko- tai tutkijakoulutukseen.
  • Omaa alansa kannalta riittävän talous- ja johtamisosaamisen ja valmiuden laajentaa tätä osaamista.
  • Ymmärtää innovaatiotoiminnan periaatteet ja omaa valmiuksia yrittäjyyteen.


Lisäksi filosofian maisterintutkinnon suoritettuaan opiskelija:

  • Osaa soveltaa ja kehittää biotieteiden menetelmiä ja toimintamalleja.
  • Pystyy vaikuttamaan bioteknologian ja biolääketieteen alan kehitykseen.


Lisäksi diplomi-insinööritutkinnon suoritettuaan opiskelija:

  • Osaa soveltaa ja kehittää tekniikan alan uusia menetelmiä, teknologioita ja toimintamalleja biolääketieteessä ja biotieteissä sekä bioteollisuudessa.
  • Pystyy vaikuttamaan biotekniikan ja biolääketieteen tekniikan alojen kehitykseen
Content description

Diplomi-insinöörintutkinto

Diplomi-insinöörintutkinto on 120 opintopisteen laajuinen ylempi korkeakoulututkinto. DI-tutkinto koostuu syventävistä ja valinnaisista opinnoista. Syventäviä suuntautumisvaihtoehtoja on viisi, joista kaikkien opetuskieli on englanti.

Lääketieteen biomateriaalit ja niiden sovellukset on hyvin monitieteinen syventävä opintokokonaisuus, jossa voit saavuttaa laajan osaamien biomateriaalitekniikassa ja kudosteknologiassa sekä siihen liittyvissä aloissa kuten soluteknologiat, solu- ja kudosbiologia, biofysiikka sekä regeneratiivinen lääketiede. Tämä osaaminen luo pohjaa uusien lääketieteellisten hoitomenetelmien ja -tuotteiden kehittämiseen potilaiden kudosvaurioiden ja –puutosten hoitoon. Opinnot johdattavat sinut kantasoluteknologian ja kudosimplanttien suunnittelusta kliiniseen lopputuotteeseen ja vallitseviin säädöksiin. Tavoitteena on, että kehityt itsenäiseksi osaajaksi joko yritys- että tutkimuselämän tarpeisiin.

Biolääketieteen mikro- ja nanolaitteiden syventävässä opintokokonaisuudessa syvennytään mikrofluidistiikkaan, mikro- ja bioantureihin, mikroskopiaan, aktuaattoreihin sekä langattomaan viestintään ja energian siirtoon. Näitä menetelmiä hyödynnetään esimerkiksi Body-on-chip –konseptissa, jonka avulla voidaan esimerkiksi tehostaa lääkeainekehitystä tai ymmärtää paremmin sairauksien mekanismeja. Elektroniikan miniatyrisaatio on ollut yksi viime vuosikymmenien tärkeimmistä megatrendeistä. Niin mikroprosessorit kuin myös mikroanturit ja -aktuaattorit ovat tulleet osaksi arkipäiväämme. Esimerkiksi kaikista älypuhelimista löytyy kiihtyvyysanturit sekä 3D-tulostimista mikrofluidi-tulostuspäät. Opintokokonaisuus antaa sinulle vahvan pohjan työskennellä näillä tekniikan aloilla ja erityisesti soveltaa niitä biolääketieteen sovelluksiin.

Bioinformatiikka soveltaa tietotekniikan, tekoälyn, matematiikan ja tilastotieteen menetelmiä biologisen datan, kuten DNA, RNA tai proteiinisekvenssien, tai ihmisistä kerätyn terveysdatan, analysointiin. Bioinformatiikkaa hyödynnetään nykyaikaisessa bioteknologisessa, biologisessa ja biolääketieteellisessä tutkimuksessa, erityisesti laajojen tietoaineistojen analyyseissä. Tutkinto tarjoaa opiskelijalle taitoja, joita voit käyttää bioinformaatikkona tai biologisen tiedon analysoijana.

Lääketieteellinen fysiikka ja lääketieteellinen instrumentointi muodostaa biolääketieteen teollisuuden perustan. Lääketieteellinen fysiikka syventyy lääketieteellisiin kuvantamislaitteisiin ja -menetelmiin sekä esimerkiksi fysiikkaa hyödyntäviin hoitomenetelmiin, kuten sädehoitoon, tarjoten erinomaisen pohjan esimerkiksi myöhemmin sairaalafyysikoiksi erikoistuville. Lääketieteellinen instrumentointi puolestaan kattaa sekä puettavat urheilu- ja terveystuotteet (kuten kuluttajakäyttöön tarkoitetut sykemittarit ja huippu-urheilun tutkimuslaitteet) että kliinisiin sovelluksiin tarkoitetut fysiologisten signaalien mittalaitteet. Tämä syventävä opintokokonaisuus kattaa laajasti mittaus-, kuvantamis- ja hoitolaitteiden ja -menetelmien fysikaaliset perusteet ja näiden instrumentointiin liittyvän teknologian kehittämisen.

Teollisen biotekniikan ja synteettisen biologian syventävät opinnot keskittyvät vastaamaan tulevaisuuden biotekniikan globaaleihin haasteisiin. Keskeinen teema on uusien bioprosessitekniikoiden kehittäminen, DNA-tasolta aina laitostasolle saakka. Voit erikoistua bioteknisten menetelmien kehittämiseen ja soveltamiseen eri kohteissa: jätevesien ja jätteiden käsittelyssä, saastuneen maaperän ja pohjaveden kunnostuksessa tai ympäristöystävällisessä biotuotannossa, jossa soluja optimoidaan ja uudelleen ohjelmoidaan DNA tasolla käyttämällä uusimpia synteettisen biologian menetelmiä.


Filosofian maisterintutkinto

Filosofian maisterintutkinto on 120 opintopisteen laajuinen ylempi korkeakoulututkinto. Maisterintutkinto koostuu syventävistä ja valinnaisista opinnoista ja tarjolla on kolme eri erikoistumisvaihtoehtoa: bioinformatiikka, molekyylibiologia ja soluteknologia. Maisterivaiheen opetus toteutetaan englanniksi ja järjestetään tiiviissä yhteistyössä kansainvälisen Master´s Degree Programme in Biomedical Technology –koulutuksen kanssa.

Bioinformatiikka soveltaa tietotekniikan, tekoälyn, matematiikan ja tilastotieteen menetelmiä biologisen datan, kuten DNA, RNA tai proteiinisekvenssien, analysointiin. Bioinformatiikkaa hyödynnetään nykyaikaisessa bioteknologisessa, biologisessa ja biolääketieteellisessä tutkimuksessa, erityisesti laajojen tietoaineistojen analyyseissä. Tutkinto tarjoaa opiskelijalle taitoja, joita voit käyttää bioinformaatikkona tai biologisen tiedon analysoijana.

Soluteknologian opinnot tarjoavat opiskelijalle kattavan kuvan solujen ja kudosten rakenteesta ja toiminnasta ja siitä, miten tätä tietämystä voidaan hyödyntää erilaisissa biolääketieteellisissä sovelluksissa. Opinnot kattavat soluteknologian, kudosteknologian ja regeneratiivisen lääketieteen teoreettisen perustan. Opiskelijat saavat myös vahvan käytännön asiantuntemuksen alan tieteellisistä menetelmistä ja niiden soveltamisesta keskittyen erityisesti sovelluksiin, joiden avulla on mahdollista edistää ihmisten terveyttä.

Molekyylibiologian opinnot tarjoavat opiskelijalle laajan tietämyksen molekyylitason biologisista prosesseista keskittyen erityisesti näkökulmiin, jotka liittyvät ihmisen biologiaan ja terveyteen. Opiskelijat saavat vankan teoreettisen ymmärryksen geneettisen informaation rakenteesta ja toiminnasta ihmissoluissa. Opiskelussa korostuu myös vahva käytännön osaaminen alan tieteellisissä menetelmissä sekä kyky tulkita ja hyödyntää molekyylitason tietoa.
Academic years
2024–2025, 2025–2026, 2026–2027
Degree titles
Master of Science
Master of Science (Technology)
Credits
120 cr
Degree programme type
Master's Degree
Language of instruction
Finnish
Classification
751409 Master of Science (Technology), Biotechnology
742702 Master of Science, Biosciences, Biochemistry
Fields of study
  • Natural Sciences
  • Engineering, Manufacturing and Construction
Persons responsible
Responsible teacher:
Katri Lindfors 1.1.2024 - 31.12.2028, Head of degree programme
Responsible teacher:
Veikko Sariola 1.1.2024 - 31.12.2028, Head of degree programme
Common learning outcomes
Innovation
Employability skills
Interaction and communication skills
Information technology and digital skills
Learning skills and critical thinking
Ethics
Sustainable development goals
Goal 3: Good Health and Well-Being
Goal 4: Quality Education
Goal 9: Industry, Innovation and Infrastructure