Antti Lehtomäki: Keuhkopussin infektio on lisääntynyt Suomessa ja ilmaantuvuus todennäköisesti kasvaa yhä

SijaintiArvo Ylpön katu 34, Tampere
Kaupin kampus, Arvo-rakennus, auditorio F115 ja etäyhteys
Ajankohta27.9.2024 9.00–13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Henkilö aurinkolasit otsallaan seisoo vuoristoisessa maisemassa.
Kuva: Antti Lehtomäki
Keuhkopussin infektio voi olla vaikeasti tunnistettavissa ja sen hoitokäytännöissä on paikallisia eroja. Vakava tauti olisi tärkeää tunnistaa ajoissa. Lääketieteen lisensiaatti Antti Lehtomäki selvitti väitöstutkimuksessaan keuhkopussin infektion ilmaantuvuuden, kuolleisuuden, etiologian ja hoidon kehitystä Suomessa.

Keuhkopussin infektio on vakava sairaus, johon liittyy korkea kuolleisuus. Keuhkopussin infektio aiheuttaa usein myös merkittävää kärsimystä potilaille, pitkiä sairaalahoitojaksoja sekä korkeita terveydenhuollon kustannuksia. Suurin osa keuhkopussin infektioista aiheutuu keuhkokuumeen jälkeisestä komplikaatiosta.

Keuhkopussin infektio on yleisempi miehillä. Potilaat ovat usein iäkkäitä ja monisairaita sekä kärsivät muita useammin immuunipuutoksesta tai päihderiippuvuudesta. Keuhkopussin infektiota hoidetaan antibiooteilla ja keuhkopussiin asennettavalla laskuputkella, mutta usein tauti vaatii leikkaushoidon parantuakseen. Leikkauksessa poistetaan tulehdusmateriaali keuhkoista ja mahdollistetaan keuhkon uudelleen laajeneminen.

Keuhkopussin infektiota on tutkittu Pohjois-Euroopassa vain vähän, eikä siitä ole Suomessa kansallista hoitosuositusta. Antti Lehtomäen väitöstutkimuksen tavoitteena oli selvittää keuhkopussin infektion taustat, ilmaantuvuus, ennuste ja kehitys Suomessa. Tutkimuksen perusteella keuhkopussin infektio on lisääntynyt Suomessa merkittävästi.

– Kasvu oli selvästi suurempaa verrattuna aiemmin raportoituun. Tähän näyttäisi vaikuttavan väestön ikääntymisen aiheuttama tautikuorman kasvu sekä parantanut diagnostiikka ja raportointi, Lehtomäki kertoo.

Keuhkopussin infektion sairastaneilla potilailla oli Lehtomäen tutkimuksen mukaan merkittävästi korkeampi kuolleisuus verrokkiväestöön nähden pitkän ajan seurannassa. Lisäksi keuhkopussin infektion sairastaneilla potilailla erikoissairaanhoidon tarve oli huomattavasti suurempi kontrolliväestöön verrattuna. Käynneistä suurin osa johtui muista syistä kuin keuhkopussin infektiosta, kuten hengitys- ja ruuansulatuselinsairauksista. Ne olivat tutkimuksen mukaan myös yleisempiä kuolinsyitä keuhkopussin tulehduksen sairastaneilla verrattuna kontrolliväestöön.

Tähystysavusteinen leikkaushoito on lisääntynyt perinteiseen avoleikkaukseen verrattuna, koska se mahdollistaa potilaan nopeamman toipumisen heikentämättä leikkaustulosta. Myös Lehtomäen tutkimuksessa tehdyssä 10 vuoden seurannassa havaittiin, että tähystysavusteisesti leikattujen potilaiden osuus kasvoi perinteiseen avoleikkaukseen nähden.

Väestön ikääntyessä keuhkopussin infektion ilmaantuvuus todennäköisesti jatkaa kasvuaan ja lisää osaltaan terveydenhuollon kuormitusta. Lehtomäen tutkimus antaa lisätietoa sairaudesta, ja auttaa terveydenhuollon ammattilaisia keuhkopussin infektion tunnistamisessa ja potilasta parhaiten auttavan hoidon aloittamisessa ajoissa.

Antti Lehtomäki asuu perheensä kanssa Valkeakoskella. Hän työskentelee Tays Sydänsairaalassa sydän- ja rintaelinkirurgina.

Väitöstilaisuus perjantaina 27. syyskuuta

Lääketieteen lisensiaatti Antti Lehtomäen sydän- ja rintaelinkirurgian alaan kuuluva väitöskirja Pleural Infection in Finland tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 27.9.2024 klo 12 Arvo-rakennuksen auditoriossa F115 (Arvo Ylpön Katu 34, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Jarmo Gunn Turun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Jari Laurikka, lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta, Tampereen yliopisto.

Tutustu väitöskirjaan

Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä