Avoimet yleisöluennot – kaikkien ihmisten hyvinvointi

Tampereen ammattikorkeakoulu
SijaintiKuntokatu 3, 33520 Tampere
Ajankohta5.9.2024 14.00–15.30
Näytä kaikki ajankohdat
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysyksikkö avaa ovet suurelle yleisölle ja kutsuu kuuntelemaan hyvinvointiaiheisia luentoja 2024 syksystä alkaen. Sosiaali- ja terveysyksikkö tarjoaa avoimet ja maksuttomat yleisöluennot kaikille tiedon ja oppimisen ystäville. Luentosarjassa kuulet TAMKin sote-asiantuntijoilta tutkittua ja kansantajuista tietoa liittyen omaan terveyteen, ajatteluun ja arkeen.

Paikka: TAMK, Tampere, Kuntokatu 3, auditorio E1-06
Aika: torstaisin klo 17–18.30

Luentoja voi seurata vain paikan päällä ja niihin ei ole ilmoittautumista.

Aivot liikkeelle liikkumalla

5.9.2024 Klo 17–18.30

Pipsa Tuominen, TtT (liikuntalääketiede), FM (musiikkikasvatus), fysioterapeutti

Liikunnan vaikutus aivoihin on tutkitusti positiivinen. Luento johdattaa sinut tarkastelemaan liikkumisen vaikutuksia kehon eri osiin ja aivojen hyvinvointiin.

Ihmisten arjessa aivojen toiminnanohjauksella on tärkeä rooli, jota liikkumisella voidaan vahvistaa. Pääset pohtimaan, millaisia myönteisiä biologisia ja fysiologisia vaikutuksia on pienelläkin liikkeellä, miksi liikkuminen on monitahoisempi asia kuin liikunta ja miten paikallaanolojaksojen katkaiseminen työpäivän lomassa edistää terveyttä.

Pipsa Tuomisen erikoisosaamista ovat liikkumisen ja musiikin vaikutukset hyvinvointiin ja aivoterveyteen sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja paikallaanoloon liittyvät kysymykset.

Tyypin 2 diabeteksen perinnöllinen riski - miten riskikäsitys tulisi huomioida terveydenhuollossa?

3.10.2024 Klo 17-18.30

Elisa Airikkala, TtM, lehtori

Tyypin 2 diabetes on monitekijäinen kansansairaus, jonka taustalla on niin perinnölliset kuin elintapatekijätkin. Tietoisuus omasta riskistä on usein elintapamuutosteorioiden taustalla, joten tulisi ymmärtää, miten ihmiset käsittelevät omaa riskiään. Riskikokemus voi johtaa aktiiviseen muutoshalukkuuteen tai toisaalta ajatukseen, että sairaus on väistämätön terveellisistä elintavoista huolimatta.

Luennolla käsitellään riskikäsitystä, perinnöllistä riskiä ja genomitestien tuottamaa riskitietoa tyypin 2 diabetekseen liittyen. Pohdimme, miten riskikäsitys tulisi huomioida terveydenhuollossa ja miten yksilöllinen riskikokemus voi vaikuttaa terveystottumuksiimme.

Elisa Airikkala tutkii väitöskirjatutkijana Tampereen yliopistossa genomitiedon lukutaitoa kansalaisen näkökulmasta.
Häntä kiinnostaa erityisesti genomitiedon mahdollisuudet kansansairauksien ennaltaehkäisyssä.

Haitallisen stressin vähentäminen psykofyysisen fysioterapian avulla

7.11.2024 Klo 17–18.30

Maria Maljanen, TtM (terveystieteet), psykofyysinen fysioterapeutti ja lehtori.

Luennolla kuulet, mitä psykofyysinen fysioterapia on. Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, jonka tavoitteena on ihmisen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn edistäminen. Psykofyysisessä fysioterapiassa löydetään keinoja stressin hallintaan, tuetaan arjessa jaksamiseen ja vahvistetaan kehomieliyhteyttä.

TAMKilla on pitkä kokemus fysioterapeuttien täydennyskouluttamisesta psykofyysiseen fysioterapiaan ja luennolla kuulet, millainen tämä koulutuspolku on.

Maria Maljanen on työskennellyt mm. palliatiivisessa ja saattohoidossa sekä fysioterapeuttina lasten ja nuorten parissa (syömishäiriöt, masennus- ja ahdistuneisuushäiriöt, neuropsykiatriset haasteet).

Tervetuloa!

Tulevat tapahtumat

5.9.2024 14.00–15.30
10.10.2024 14.00–15.30