Digitalisaatiota edistämässä

Julkaistu 15.3.2024
Tampereen yliopiston Porin yksikössä tutkitaan digitaalisten kaksosten (Digital Twin) hyödyntämistä liiketoiminnassa. Digi2-hanke etsii nyt rohkeita Satakuntalaisia yrityksiä mukaan konseptin kokeiluun.

Tampereen yliopiston Porin yksikössä on parhaillaan käynnissä ”Digitaalisten kaksosten hyödyntäminen Satakunnassa (Digi2)” -hanke, jossa tutkitaan kyseisen konseptin tilannetta Satakunnassa sekä tarjotaan konseptiin tutustumista pilotoinnin avulla. Tavoitteena on lisätä aiheeseen liittyvää tietämystä ja sen tunnettuutta maakunnassa yritysten kanssa suoritettavien kokeilujen avulla.

Digitaalinen kaksonen (Digital Twin) on fyysisen tuotteen tai prosessin virtuaalinen esitys, jota käytetään ymmärtämään ja ennustamaan fyysisen vastineen suorituskykyominaisuuksia.

Kyseessä on jonkin fyysisen laitteen tai prosessin toimintojen kuvaaminen siten, että kaikki tarpeellinen data on näkyvillä yhdellä silmäyksellä ja ymmärrettävästi. Tavoitteena on saada nopeasti visuaalinen kokonaiskuva kyseisestä fyysisestä toiminnosta tai toimintokokonaisuudesta,

kertoo tutkimuspäällikkö Jari Soini Tampereen yliopiston Porin yksiköstä.

Digitaalinen kaksosen luontevia käyttökohteita ovat muun muassa:
•    Tuotannonohjaus- ja suunnittelu sekä resurssienhallinta
•    Uusien ominaisuuksien tai vaihtoehtoisten toimintojen simulointi tai testaaminen ennen käyttöönottoa todellisessa kohteessa
•    Teknologiakonseptien kelpoistaminen
•    Vikatilanteiden seuranta ja vaaratilanteiden simulointi
•    Ihmisen ja robotin yhteistyö
•    Kohteen tarkkailu ja valvonta
•    Perehdytys, koulutus ja työnohjaus
•    Tekoälyn ja automaation hyödyntäminen (digitaalisen kaksosen käyttöönoton avulla)

Mukaan kokeiluun!

- Etsimme parhaillaan yrityksiä ja organisaatioita, jotka olisivat kiinnostuneita kokeilemaan Digitaalinen kaksosen hyödyntämistä omassa toiminnassaan. Digi2-hanke tarjoaa yrityksille riskittömän ja matalan kynnyksen mahdollisuuden tutustua ja kokeilla konseptia meidän avustuksellamme, Soini toteaa.

Hankkeen kokeiluihin on mahdollista päästä mukaan vastaamalla lyhyeen kyselyyn, jonka lopussa on ilmoittautumisohjeet. Kyselyn avulla pääsee myös tutustumaan teemaan hieman syvällisemmin sen sisältämien linkkien kautta.

- Tervetuloa mukaan hankkeeseen ja digitaalisen kaksosen kokeiluun kanssamme, Soini kannustaa.

Täytä kysely ja lähde mukaan!

Yhteyshenkilö