Henkilöstön polkupyöräetu otettu käyttöön Tampereen yliopistossa

Julkaistu 2.11.2022
Pyöräilijä Kampusareenan edessä.
Pyörällä liikkuminen on hyvä tapa pienentää hiilijalanjälkeä ja ylläpitää kuntoa. Tarjoamme Tampereen yliopistossa uutena henkilöstöetuna mahdollisuuden työsuhdepolkupyörään. Pyöräilyä tukemalla haluamme edistää henkilöstön työhyvinvointia sekä kannustaa vastuulliseen ja kestävään liikkumiseen.

Työsuhdepyörä on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön kodin ja työpaikan välisillä matkoilla sekä vapaa-ajalla.

Polkupyöräetu koskee tavallisia ja sähköavusteisia polkupyöriä. Työntekijä valitsee mieleisensä pyörän, jonka työnantaja hankkii leasingsopimuksella. Työnantaja tarjoaa edun osana palkkaa, jolloin pyöräedun arvo (100 euroa kuukaudessa) vähennetään työntekijän bruttopalkasta. Polkupyöräetu on verottajan määrittelemä työntekijöiden verovapaa käyttöetu, joka on suuruudeltaan korkeintaan 1 200 euroa vuodessa.

– Polkupyöräetu tuli valmisteluun henkilöstön aloitteena, ja otimme sen nyt syksyllä käyttöön. On hienoa lähteä työsuhde-etuna tukemaan pyöräilyä. Pyöräily lisää työhyvinvointia arjessa ja sillä on vahva ympäristökestävyyttä tukeva funktio, sanoo johtaja Emilia Katajajuuri

Uutena henkilöstöetuna on otettu käyttöön myös mahdollisuus käyttää tunti työajasta viikossa ohjattuun tai omatoimiseen liikuntaan. Sekä polkupyöräetu että tunti työajasta liikuntaan -etu ovat saaneet henkilöstöltä positiivisen vastaanoton.

Lisätietoja:

Emilia Katajajuuri
johtaja, toiminnanohjaus ja hallintopalvelut
emilia.katajajuuri [at] tuni.fi (emilia[dot]katajajuuri[at]tuni[dot]fi)

Sari Pasto
päällikkö, työsuhdepalvelut
sari.pasto [at] tuni.fi (sari[dot]pasto[at]tuni[dot]fi)

Kuva: Warunee Heinämäki