Juniversityn Tiedekahvila

Paidia
Ajankohta1.11.2023 12.00–13.00
Näytä kaikki ajankohdat
Tulevaisuus, monitieteisyys ja uudet ilmiöt ovat saatavilla linkkiä napsauttamalla! Tampereen yliopiston Juniversityn Tiedekahvila kutsuu erityisesti nuoret tutustumaan uusiin aloihin ja mahdollisuuksiin. Tiedekahvila on yhdeksäsluokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu keskusteleva luentosarja, jossa eri tieteenalojen asiantuntijat kertovat oman alansa mielenkiintoisesta tutkimuksesta ja ilmiöistä mahdollisille tuleville opiskelijoille ja heidän opettajilleen. Luennot ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Miksi matematiikkaa kannattaa pelillistää?

Marraskuussa Tiedekahvilan aiheena on kansallisen matematiikkaviikon kunniaksi matematiikan pelillistäminen! Tiedekahvilassa pureudutaan erityisesti siihen, miten pelillistäminen voi auttaa ymmärtämään matematiikkaa syvällisemmin. Matematiikan oppiminen ei rajoitu kaavojen ulkoa opetteluun tai numeroiden pyörittelyyn, vaan se perustuu oivaltamiseen ja haasteiden kohtaamiseen. Pelejä pelaamalla voimme oppia tehokkaammin, sillä ne tarjoavat merkityksellisiä haasteita ja mahdollistavat myönteisiä kokemuksia, ja tämä lähestymistapa voi auttaa matematiikan oppimisessa.

Tervetuloa kuulemaan lisää keskiviikkona 1.11.2023 klo 14–15 Nokia Arenan Paidiaan tai etänä Zoomin kautta. Puhujavieraana väitöskirjatutkija Eetu Mallat kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen tämän linkin kautta.

Mikä ihmeen kiertotalous? Kuluttajien rooli kestävämmässä talousmallissa.

Joulukuun Tiedekahvilassa vuorostaan toteutetaan katsojien aihetoive. Mitä on kiertotalous ja miksi se on tärkeää? Millä tavoin se muuttaa toimintaamme esimerkiksi muodin tai elektroniikan kuluttajina ja tavaroiden omistajina? Entäpä millaisia haasteita arkiset käytänteet tuovat tapojen muuttamiseen?Pohdimme kiertotaloutta ja erityisesti meidän kuluttajien roolia siinä. Kiertotaloustaitoja tarvitsevat kaikki ilmastonmuutoksen taklaamiseen, luonnonvarojen tuhlauksen lopettamiseen ja luonnon monimuotoisuuden puolustamiseen.

Kiertotaloudesta kuullaan lisää keskiviikkona 13.12.2023 kello 14–15 Nokia Arenan Paidiassa sekä etänä Zoomin kautta. Tervetuloa! Puhujavieraina apurahatutkija Roosa Luukkonen johtamisen ja talouden tiedekunnasta sekä tutkijatohtori Ulla-Maija Sutinen yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen tämän linkin kautta.

Tulevat tapahtumat

Menneet tapahtumat