Juulia Jylhävälle 100 000 euron apuraha Instrumentariumin Tiedesäätiöltä

Julkaistu 7.2.2023
aihekuva syöpälaboratorion tutkimuksesta
Tampereen yliopiston dosentti, FT Juulia Jylhävä saa Instrumentariumin Tiedesäätiön suurimman, 100 000 euron Instrufoundation Fellow -apurahan. Jylhävä kehittää apurahalla elektronisen gerasteniaindeksin haavoittuvien henkilöiden tunnistamiseksi Suomen terveydenhuollossa.

Yliopistonlehtorina yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa työskentelevä Jylhävä on hiljattain palannut Dana-Farber -syöpätutkimuskeskuksesta Bostonista.

Fellow-apuraha on tarkoitettu vastikään ulkomailta Suomeen palanneelle  itsenäistyvälle tutkijalle joko oman tutkimusryhmän perustamiseen tai tutkijan jo olemassa olevan tutkimusryhmän vahvistamiseen.

Toisen Instrufoundation Fellow -apurahan saa FT Heidi Haikala Helsingin yliopistosta tutkimukseen, joka liittyy keuhkosyövän kestävien hoitovasteiden löytymiseen immuuniyhdistelmähoidoilla. Haikala on äskettäin palannut Ruotsin Karolinska Institutetista.

Instrumentariumin Tiedesäätiö jakaa tänä vuonna lääketieteen, luonnontieteiden ja tekniikan tutkijoille apurahoja 1 400 000 euroa. Apurahoja myönnetään 43 henkilölle tai ryhmälle.

Post doc -apurahaa saa peräti kymmenen tutkijaa yhteensä 500 000 euroa ja väitöskirjaa valmisteleville hakijoille jaetaan 28 apurahaa yhteensä 547 000 euroa sekä yksi muu 53 000 euron apuraha.

Vuoden 2023 apurahahakuun jätettiin kaikkiaan 342 hakemusta. Instrumentariumin Tiedesäätiö on jakanut toimintansa aikana 1970 - 2023 apurahoja 18,9 miljoonaa euroa 1 300 tutkijalle tai tutkimusryhmälle.

Tampereen yliopistosta post doc -apurahaa ja rahoitusta väitöskirjatyöhön saavat
LT Jussi Nikkola 25 000 euroa post-doc-tutkimukseen Predicting Immunotherapy Response and Resistance in Muscle Invasive Bladder Cancer,
LK Patrik Sioris 5 000 euroa väitöstutkimukseen Rintasyöpäkudoksen tunnistaminen ja luokittelu palokaasusta differentiaali-ionimobiliteettispektrometrialla,
DI Mari Isomäki 24 000 euroa väitöstutkimukseen Light-powered soft robotic platform for cell manipulation.