Katja Ovaskainen: Sairaalan ulkopuolella synnytyspaikkana suunnitellusti oma koti tai vahingossa taksin takapenkki

SijaintiEtäyhteys
Ajankohta28.5.2021 9.00–13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Katja Ovaskainen
LL Katja Ovaskainen tutki väitöskirjassaan sairaalan ulkopuolella tapahtuvien synnytysten yleisyyttä sekä lasten ja äitien sairastavuutta ja kuolleisuutta eri ryhmissä ja näihin liittyviä riskitekijöitä. Tutkimuksessa ilmeni, että sairaalan ulkopuolisiin suunnittelemattomiin synnytyksiin liittyi selvästi enemmän vastasyntyneiden kuolleisuutta ja kuolleisuudessa ennenaikaisesti syntyneet lapset olivat yliedustettuina.

Sairaalan ulkopuoliset synnytykset voidaan jakaa suunnittelemattomiin ja suunniteltuihin. Tiedetään, että sairaalan ulkopuolisiin synnytyksiin liittyy selvästi suurempi vastasyntyneen kuolleisuus ja sairastavuus sairaalassa syntyneisiin lapsiin verrattuna. Vastasyntyneen lämpimänä pitäminen ja muut mahdollisesti tarvittavat hoitotoimenpiteet ovat haastavia kenttäolosuhteissa. Lisäksi sairaalan ulkopuolinen synnytys on harvinainen tapahtuma, josta ensihoitohenkilökunnalla on harvoin kertynyt laajaa kokemusta.

Suunnitellut kotisynnytykset poikkeavat täysin jo lähtöasetelmaltaan suunnittelemattomista sairaalan ulkopuolisista synnytyksistä. Tilanteen vaatiessa äiti joudutaan siirtämään kotoa sairaalaan synnyttämään.

Valtakunnallisessa rekisteritutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomessa vuosina 1996-2013 sairaalan ulkopuolella suunnittelemattomasti ja suunnitellusti syntyneet lapset ja heidän äitinsä. Verrokkeina toimivat tuona aikana sairaalassa syntyneet lapset äiteineen. Rekisteritietojen avulla selvitettiin sairaalan ulkopuolisten synnytysten esiintyvyyttä, esiintyvyyden muutoksia, sekä lasten ja äitien sairastavuutta ja kuolleisuutta eri ryhmissä ja näihin liittyviä riskitekijöitä.

Sairaalan ulkopuoliset synnytykset lisääntyivät merkittävästi tutkimusjakson aikana. Tutkimuksessa ilmeni, että sairaalan ulkopuolisiin suunnittelemattomiin synnytyksiin liittyi selvästi enemmän vastasyntyneiden kuolleisuutta ja kuolleisuudessa ennenaikaisesti syntyneet lapset olivat yliedustettuina. Suunnitelluissa kotisynnytyksissä vastasyntyneiden vakavat haittatapahtumat olivat harvinaisia, mutta niitä esiintyi myös niin kutsutuissa matalan riskin synnytyksissä.

Äitien riskit eivät korostuneet sairaalan ulkopuolisissa synnytyksissä. Kouluikään mennessä sairaalan ulkopuolella syntyneillä vaikutti olevan pienempi riski allergioihin tai astmaan sekä infektioihin sairaalassa syntyneisiin verrattuna.

— Suunnittelemattomiin sairaalan ulkopuolisiin synnytyksiin ja etenkin matkalla sairaalaan tapahtuviin synnytyksiin liittyvää sairastavuutta ja kuolleisuutta tulisi tutkia lisää ja pohtia miten niitä voitaisiin vähentää, Ovaskainen sanoo.

— Samoin tulisi tutkia suunniteltuihin kotisynnytyksiin liittyviä sairaalasiirtoja sekä pohtia sitä, miten synnytyssairaaloiden tiloja ja käytäntöjä voitaisiin kehittää niin, että sairaalasta saataisiin myös kotisynnytystä suunnittelevien mielestä paras paikka synnyttää.

Katja Ovaskainen työskentelee lastentautien erikoislääkärinä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.

Lääketieteen lisensiaatti Katja Ovaskaisen lastentautiopin alaan kuuluva väitöskirja Out-of-Hospital Deliveries in Finland: A Nationwide register study tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 28.5.2021 klo 12 alkaen Arvo-rakennuksen auditoriossa F114, Arvo Ylpönkatu 34. Vastaväittäjänä toimii dosentti Tuula Kaukola Oulun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Per Ashorn Tampereen yliopistosta.

Vätöstilaisuutta voi seurata etäyhteydellä.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa

Kuva: Mimi & Nöde Photography