Lahjan ilmiötä tutkivassa tapahtumassa tiede ja taide kohtaavat Kaapelitehtaalla 6.–15.6.2024

Sijainti Kaapeliaukio 3, 00180 Helsinki
Kaapelitehtaan Valssaamo
Ajankohta6.6.2024 6.00–15.6.2024 3.00
Ilmoittautumisaika päättyy 31.5.2024,10.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Hankkeen työpaja Kaapelintehtaan Valssaamossa
Tampereen yliopiston sosiologian professori Olli Pyyhtisen johtama hanke teki yhteistyötä Aalto-yliopiston taiteen ja median laitoksen sekä Taideyliopiston kanssa. Tapahtumassa tieteellisen konferenssin muoto on pyritty yhdistämään luontevasti ja tasapainoisesti taiteellisen tutkimuksen ja ilmaisun kanssa.

Koneen säätiön rahoittama hanke The Meanings and Workings of the Gift. From Modernity to the Era of New Technologies -hanke (2021-2024) huipentuu Helsingissä Kaapelitehtaan Valssaamossa 6.–15.6. järjestettävään Gifts/Presents/Presence – Meanings and Materialities -konferenssi-näyttelyyn.

Tapahtuma alkaa torstaina 6.6. kolmipäiväisellä konferenssilla, jonka ohjelmoinnista vastaa erityisesti lahjahankkeen työryhmä Olli Pyyhtinen, Margrit Shildrick, Alexandra Urakova ja Niilo Rinne. Vielä konferenssin jälkeenkin on lauantaihin 15.6. saakka avoinna 18 taiteilija-tutkijan voimin toteutettu 14 paikka- ja tilannesidonnaisesta teoksesta koostuva näyttely.

Vaikka lahja on tänä päivänä tyypillisesti ennen kaikkea kulutushyödyke, anteliaisuutta ja lahjanvaihtoa ilmenee muuallakin kuin markkinoilla. Lahja ei myöskään kiinnity vain juhlahetkiin ja rituaaleihin vaan ulottaa vaikutuksensa sosiaaliseen elämään laajemminkin. On tärkeää tarkastella, missä määrin lahjalla on väliä nykyhetkessämme, miten nykyiset lahjakäytännöt poikkeavat aiemmista ja kuinka esimerkiksi teknologian, genetiikan, politiikan ja bioetiikan viimeaikaiset muutokset ja haasteet vaikuttavat käsityksiimme lahjasta.

Yhteistyö taiteilija-tutkijoiden kanssa on avannut uusia näköaloja tiedon tuottamisen ja maailman tutkimisen tapoihin ja prosesseihin. Tieteen ja taiteen vuoropuhelu nimenomaan lahjan teeman ympärillä on ollut hedelmällistä jo siksi, että lahja on niin erottamaton osa molempien käytäntöjä, ja ne myös pystyvät lähestymään sitä eri kulmista.

Valssaamo-tila Kaapelitehtaalla toimi ikään kuin tyhjänä tauluna, jossa tilan ja ajan jakaminen neuvoteltiin yhdessä taiteilija-tutkijoiden kanssa yhdeksän kuukauden mittaisen prosessin aikana. Tavoitteena oli luoda rikastuttava moniaistinen ympäristö ja tapahtuma tieteen ja taiteen käytäntöjen ja verkostojen kohtaamisille ja yhdessä ajattelulle.

Olli Pyyhtinen
olli.pyyhtinen [at] tuni.fi

Niilo Rinne
niilo.rinne [at] tuni.fi