Lasten akatemia: Mitä voi tehdä, jos haluaa pelastaa maapallon?

SijaintiKeskustori 4, 33100 Tampere
Kulttuuritalo Laikku
Ajankohta30.9.2023 8.00–9.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Lasten akatemia kutsuu sinut, 7–10 –vuotias, jälleen opiskelijaksi oikeaan yliopistoon.

Tunnet varmaan jonkun, joka on opiskellut yliopistossa. Ehkä opettajasi, lääkäri, jonka vastaanotolla olet käynyt, tai vanhempasi? Yliopisto on kuin koulu aikuisille. Tampereen Lasten akatemiassa on luentoja kiinnostavista aiheista, viisaita opettajia ja professoreja, luentosali ja luennoista saatava opintokirja. Aivan niin kuin aikuisten yliopistossa!

Mitä voi tehdä, jos haluaa pelastaa maapallon?

Anette Mansikka-Aho, Kasvatuksen ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto

Ilmastonmuutos voi ihmetyttää, huolestuttaa tai herättää kysymyksiä. Miten minä voisin vaikuttaa, onko tekemiselläni merkitystä? Tampereen yliopiston ja CCC-CATAPULT-tutkimushankkeen tutkija Anette Mansikka-aho kertoo Lasten akatemiassa siitä, mitä lapsikin voi tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja miksi kannattaa yrittää, vaikka se joskus tuntuisi turhalta.

Anette Mansikka_Ahon kuva
Anette Mansikka-aho työskentelee tutkijana Tampereen yliopiston kasvatuksen ja kulttuurin tiedekunnassa.

Anette itse kiinnostui ilmastonmuutoksesta ollessaan kolmasluokkalainen. Hänen opettajansa kertoi ilmastonmuutoksen vaikutuksista, mikä pelotti Anettea. Siitä asti Anettea on kiinnostanut miettiä, miten tavalliset ihmiset voisivat olla mukana ratkaisemassa monimutkaista ongelmaa. Ennen kuin Anetesta tuli tutkija, hän oli luokanopettaja ja yhdessä luokkansa kanssa he suunnittelivat monia maailman pelastus -projekteja, joista kuullaan luennolla.

Lasten akatemian tarkoituksena on innostaa Sinua kyselemään, ottamaan selvää ja tutkimaan. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. Lasten akatemia on suunnattu ainoastaan lapsille.  Lasten akatemian tekevät Sinulle yhteistyössä Tampereen yliopisto sekä Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö.

Tampereen yliopisto, Juniversity

Kyösti Koskela, kyosti.koskela@tuni.fi