Liisa Jurmu: Kunnissa tarvittava asiantuntijuus on muutoksessa

Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Liisa Jurmu
Kuntien uudistamisessa on tärkeää kiinnittää huomiota rakenteiden uudistamisen lisäksi entistä vahvemmin toimintakulttuurin uudistamiseen. Vaikka rakenteita uudistetaan, ei toiminta Tampereen yliopistossa väittelevän Liisa Jurmun tulkinnan mukaan muutu, elleivät paikallinen toimintakulttuuri ja toimintaa säätelevät instituutiot kunnissa muutu. Kunnissa toimivilla asiantuntijoilla on muutosten aikaansaamisessa keskeinen rooli. Kuntien uudistuminen edellyttää paikallisten tekijöiden ja erityispiirteiden vahvempaa huomiointia kuntakenttää koskevissa reformeissa.

Kunnissa eletään parhaillaan suurten muutosten aikaa, joka edellyttää jatkuvaa uudistamista toiminnan eri osa-alueilla. HM, YTM Liisa Jurmu tarkastelee väitöskirjassaan kuntien uudistumista tiedon ja asiantuntijuuden näkökulmasta. Tutkimus tuottaa tietoa kuntien uudistumiskyvystä ja kuntien menestymisen taustalla vaikuttavista tekijöistä.

Tutkimus on otteeltaan laadullinen, ja aineistona on Kempeleen kunnan ja Oulun kaupungin viranhaltijoille ja luottamushenkilöille tehdyt yksilö- ja ryhmähaastattelut sekä uudistusprosesseihin liittyvät kirjalliset materiaalit.

Jurmun mukaan kuntien uudistamisessa tarvittava asiantuntijuus rakentuu yhteistyön kautta. Uudistamistyössä on tärkeää hyödyntää eri toimijoiden tietoa ja asiantuntijuutta. Kollektiivisen asiantuntijuuden syntyyn vaikuttavat kuntaorganisaation rakenteet, jotka voivat olla yhteisiä tiedon luomisen prosesseja edistäviä tai ehkäiseviä.

Rakenteiden uudistamisen lisäksi on tärkeää kiinnittää entistä vahvemmin huomiota toimintakulttuurin uudistamiseen. Kulttuurin ja instituutioiden uudistaminen on haastavaa, mutta kunnan uudistumisen kannalta keskeistä.

Jurmun tulkinnan mukaan kunnissa on käynnissä muutos kuntayhteisön vuorovaikutusta korostavan toimintakulttuurin suuntaan. Tämä näkyy osallisuuden, vuorovaikutuksen, kuulemisen, kuuntelemisen ja yhteisön merkityksen korostamisena. Yhteistyö kuntayhteisön toimijoiden, kuten kuntalaisten, järjestöjen ja yritysten kanssa tunnistetaan tärkeäksi ja myös kehittämistä vaativaksi osa-alueeksi. Varsinaista kollektiivista asiantuntijuutta kuntayhteisön toimijoiden kesken ei Jurmun tulkinnan mukaan voida monin kohdin tunnistaa, ja vuorovaikutus on usein vielä tiedonvaihdon tasolla. Uudenlainen kumppanuuksiin ja verkostoihin perustuva toiminta näyttää rakentuvan kunnissa osittain vanhojen rakenteiden päälle.

Jurmun mukaan kuntien uudistamisessa tarvitaan henkilöitä, jotka kyseenalaistavat käytössä olevat toimintatavat, kannustavat ja luovat puitteita rohkeille kokeiluille sekä tämän kautta luovat tilanteita, joissa erilaiset asiantuntijuudet yhdistyvät. Uudistumisen onnistuminen henkilöityy uudella tavalla ajatteleviin ja muita toimijoita uudella tavalla ajattelemiseen kannustaviin henkilöihin.

Kunnissa toimivien asiantuntijoiden osaamisessa korostuvat muun muassa tiedon hyödyntämisen taidot, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, verkostoitumistaidot, kokonaisuuksien hallinta ja muutostilanteiden johtaminen. Olennaisena näyttäytyy kyky luoda eri toimijoiden välisen vuorovaikutuksen mahdollistavia paikkoja sekä kykyä tukea vuorovaikutusprosessien syntyä ja toimivuutta. Asiantuntijuuden muutos tarkoittaa uudenlaisten osaamisalueiden korostumista kuntien viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden toiminnassa.

Liisa Jurmu työskentelee parhaillaan Pohjois-Pohjanmaan sote-uudistuksen valmistelun parissa, osallisuusasiantuntijana Oulunkaaren kuntayhtymässä POPsote-palvelustrategiahankkeessa.

HM, YTM Liisa Jurmun aluetieteen alaan kuuluva väitöskirja Millaisella asiantuntijuudella tulevaisuuden kunta rakennetaan? tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa lauantaina 5.6.2021 kello 12 alkaen. Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Pia Bäcklund Helsingin yliopistosta. Kustoksena toimii professori Markku Sotarauta.

Yleisö voi seurata väitöstä etäyhteyden kautta

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa