Nikke Partio: Vaivaisenluuleikkaukset vähentyivät vuosituhannen alussa

Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tohtori
Lääketieteen lisensiaatti Nikke Partio selvitti väitöstutkimuksessaan nilkka- ja jalkateräkirurgian trendejä Suomessa sekä biohajoavien materiaalien käyttömahdollisuuksia näissä leikkauksissa. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä löydöksistä oli, että vaivaisenluuleikkaukset vähenivät merkittävästi vuosien 1997 ja 2014 välisenä aikana. Samaan aikaan isovarpaan tyvinivelen ja ensimmäisen jalkapöytänivelen luudutusleikkauksien määrä kasvoi ja ensimmäisen jalkapöytäluun leikkaus pysyi yleisimpänä toimenpiteenä.

Väitöskirjan tavoitteena oli selvittää vaivaisenluun leikkausmäärät ja mahdolliset muutokset edellisten vuosien aikana, tutkia metallisten implanttien poistomääriä nilkkamurtumaleikkauksien jälkeen sekä arvioida biomateriaaleja, jotka soveltuisivat jalkateräkirurgiaan.

Toiseksi tutkimuksessa todettiin, että metalli-implanteista jopa 27 prosenttia poistettiin nilkkamurtumaleikkauksen jälkeen. Tutkimuksessa havaittiin myös ensimmäisen kerran, että poistomäärät olivat merkittäviä myös kolmen vuoden kuluttua leikkauksesta ja poistoleikkaukset aiheuttivat merkittäviä kustannuksia yhteiskunnalle.

Kliinisessä seurantatutkimuksessa todettiin, että biohajoavalla piennivelimplantilla saavutettiin hyviä pitkäaikaisia tuloksia nivelrikkoisen vaivaisenluun tai nivelrikkoisen jäykän isovarpaan leikkauksissa. Seurantatutkimuksen potilasmäärä oli vähäinen, mutta tutkimuksessa nähtiin kahdella eri potilasmittarilla mitattuna selkeästi, että suuri osa potilaista hyötyi merkittävästi biohajoavan piennivelimplantin käytöstä.

Lisäksi väitöskirjassa todettiin kahdessa kokeellisessa työssä, että biohajoava ruuvi voi toimia yhtä hyvin isovarpaan tyvinivelen ja ensimmäisen jalkapöytänivelen luudutusleikkauksissa. Tutkimuksilla haluttiin varmistaa, että on turvallista aloittaa kliininen tutkimuskokonaisuus, jolla asia voidaan todella todentaa.

Partion väitöskirjassa on kuvattu erilaisia kirurgisia menetelmiä isovarpaan tyvinivelen ja ensimmäisen jalkapöytänivelen luudutusleikkauksissa. Ensimmäisessä osatyössä todettiinkin juuri isovarpaan tyvinivelen luudutusleikkauksien sekä ensimmäisen jalkapöytänivelen luudutusleikkauksien  yleistyneen viime aikoina. Väitöskirjassa selvitettiin, että nykyisin käytettyihin implanttimateriaaleihin liittyy ongelmia ja niiden poisto-operaatioiden määrä on myös taloudellisesti yhteiskunnalle merkittävä. Vaikka nämä biohajoavat implanttimateriaalit ovat vielä kehityksen alaisia ja tarvitsevat lisätutkimusta, on mahdollista, että ne voisivat korvata osittain nykyiset implanttimateriaalit.

Lääketieteen lisensiaatti Nikke Partion lääketieteen alaan kuuluva väitöskirja Nilkka- jalkateräkirurgian trendit Suomessa sekä biohajoavien materiaalien käyttömahdollisuudet tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 1.10.2021 klo 12:00 alkaen Tampereen yliopistollisen sairaalan FinnMedi 5 -rakennuksen auditoriossa, Biokatu 12, Tampere. Vastaväittäjänä toimii dosentti Mikko Manninen Helsingin yliopistolta. Kustoksena toimii professori Ville Mattila Tampereen yliopistolta.

Väitöstilaisuutta voi seurata etäyhteydellä.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa