Hyppää pääsisältöön

Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus käynnistyy ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyönä

Julkaistu 4.9.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuva: Konsta Leppänen
Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus antaa valmiuksia kehittää oppilaitoksen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä teoria- ja tutkimustiedon pohjalta. Kehittäminen perustuu osallistujien oman organisaation kehittämistarpeeseen, jonka teemasta rakentuu vaikuttava teko. Vaikuttava teko esitellään muille koulutukseen osallistuville.

Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus (30 op) toteutetaan ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyönä. Korkeakoulut ovat Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK), Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Koulutuksen hallinnoijana toimii HAMK. Kyseessä on kolmas ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistoteutus. TAMK on ollut aktiivisena toteuttajana näissä kaikissa. 

– Koulutuksen aikana opiskelijat tunnistavat sekä henkilökohtaiset hyvinvoinnilliset kehittymistarpeensa sekä organisaation kehittämiskohteen. Koulutukseen osallistuja laatii kehittämissuunnitelman oppilaitoshyvinvoinnin kehittämiseksi omassa organisaatiossaan ja osallistaa tähän oman organisaation toimijoita, kouluttaja Minna Seppälä toteaa. 

Koulutuksen kohderyhmää on ammattikorkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö, ammatillisen koulutuksen esihenkilöt ja johto sekä opiskelijahuollon toimijat ammatillisessa koulutuksessa. 

Yhteisöllinen ja pitkäkestoinen koulutus

Erikoistumiskoulutukset ovat korkeakoulututkinnon jälkeen suoritettavaksi tarkoitettuja, jo työelämässä toimineille suunnattuja ammatillista kehittymistä ja erikoistumista edistäviä pitkäkestoisia koulutuksia.  

– Kehittäminen ja pilotointi tapahtuvat yleisimmin yhteisöllisesti, mikä organisaatiossa edesauttaa yhteiseen tavoitteeseen sitoutumista. Kehittämisprosessin aikana opiskelija saa palautetta kouluttajilta sekä koulutukseen osallistuvilta, Seppälä sanoo. 

Koulutus koostuu neljästä viiden opintopisteen osiosta: hyvinvoiva oppilaitos ja moninaiset oppimisympäristöt, oma hyvinvointi, opiskelijoiden hyvinvointi ja työyhteisön hyvinvointi. Lisäksi on kymmenen opintopisteen laajuinen oppilaitoshyvinvoinnin kehittämistehtävä. 

Koulutus toteutetaan verkossa. Koulutuksessa sovelletaan erilaisia oppimisympäristöjä ja toimintamuotoja, kuten webinaareja, pienryhmätyöskentelyä verkossa sekä oppimis- ja kehittämistehtäviä. Oppimisympäristönä toimii Howspace. TAMKin kouluttajina toimivat Minna Seppälä ja Annukka Tapani. Kouluttajia on myös muista opettajakorkeakouluista. 

 

Hakuaika koulutukseen: 16.9.–31.10.2024 
Toteutusaika: 22.1.–10.12.2025 

 

Oppilaistoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus

Lisätietoa koulutuksesta: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/oppilaitoshyvinvoinnin-erikoistumiskoulutus