Pekka Kähkipuro Tampereen yliopiston tietohallintojohtajaksi

Julkaistu 20.4.2021
Pekka Kähkipuro
Tampereen yliopiston tietohallintojohtajaksi on valittu FT Pekka Kähkipuro. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2021

Kähkipuro siirtyy Tampereen yliopistoon Lontoossa sijaitsevasta Brunel-yliopistosta, jossa hän on johtanut IT-palveluita CIO:n roolissa vuodesta 2016. Sitä ennen hän työskenteli IT-johtajana Aalto-yliopistossa sekä erilaisissa johtotehtävissä mm. Nokialla ja Nokia Siemens Networksillä. Kähkipuro on toiminut kahteen otteeseen hallituksen jäsenenä European University Information Systems (EUNIS) -organisaatiossa ja organisaation presidenttinä 2015. Hän myös ollut useiden yritysten hallitustehtävissä yksityisellä sektorilla.

Kähkipuro väitteli tohtoriksi tietojenkäsittelytieteen alalla Helsingin yliopistossa vuonna 2000.

– Korkeakoulusektorilla Suomessa ja muualla on edessään merkittäviä muutoksia, ja Tampereen korkeakouluyhteisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua tähän kehitykseen eri tavoin. Odotan innolla mahdollisuutta olla osana tätä muutosta. Uskon, että nykyinen roolini Brunelissa ja aikaisemmat kokemukseni sekä julkisen että yksityisen sektorin puolella antavat hyvän pohjan tulevaan työhöni Tampereen yliopistolla, Kähkipuro sanoo.

Tehtävää haki avoimessa haussa 15 henkilöä. Lisäksi neljä henkilöä siirtyi julkiseen hakuun suorahakuprosessin kautta. Hakijoissa oli kolme naisoletettua ja 16 miesoletettua.