Petros Karamanakosin tutkimukselle rahoitusta Teknologiateollisuudelta

Julkaistu 15.1.2024
Tutkijatohtori kuvattun ulkona kampuksella
Tehoelektroniikan tutkimukseen erikoistunut Petros Karamanokos työskentelee Tenure track -professorina sähkötekniikan yksikössä Tampereen yliopistossa. Kuva: Mika Kanerva
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö myönsi yhteensä 2,1 miljoonaa euroa viidelle suomalaiselle teollisuuden ja yhteiskunnan kestävyyttä edistävälle tutkimushankkeelle. Tampereen yliopistossa rahoitusta sai Petros Karamanakosin tutkimus, jossa hän kehittää ohjelmistokehystä tehoelektroniikan järjestelmille.

Karamanakosin tavoitteena on luoda tehoelektroniikan järjestelmille avoimen lähdekoodin ohjelmistokehys, jota voidaan käyttää sekä tutkimusmaailmassa että teollisuudessa. Tutkimushankkeessa A software framework for power electronic systems (Soft4PES) on mukana poikkeuksellisen suuri kuuden yrityksen joukko, esimerkiksi ABB ja Kone.

Karamanakos sai tutkimukselleen 360 000 euron rahoituksen.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö tukee Tulevaisuuden tekijät -rahoitushaulla tutkimuksia, jotka uudistavat kestävällä tavalla suomalaista teollisuutta ja yhteiskuntaa. Nyt kahdeksatta kertaa järjestettyyn hakuun osallistui 49 tutkimusideaa.

– Rahoitusmyönnöissä näkyy, kuinka suuri merkitys teknologialla on puhtaamman tulevaisuuden ja Suomen kestävän kilpailukyvyn rakentamisessa. Tulevaisuuden tekijät -ohjelmassa erityistä on, että rahoitusta voi hakea juuri sellaiseen aiheeseen, jonka itse kokee tärkeäksi. Kun korkealaatuinen tiede, rohkea monialaisuus ja kunnianhimoiset tavoitteet yhdistetään, tulokset ovat erityisen hyviä, sanoo säätiön asiamies Antti Aarnio.

Lue lisää Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahoitusta saaneista tutkimuksista.