PK-yritys – haluatko hyödyntää tekoälyä ja laajoja kielimalleja yritysdatasi analysoinnissa?

Julkaistu 23.8.2024
Kuva: DALL-E
Tampereen yliopiston Porin yksikkö ja SAMK tarjoavat tekoälyyn ja sen laajojen kielimallien kokeiluihin liittyviä projekteja Satakunnan alueen yrityksille.

Projekteja toteutetaan SAMKin RoboAI-akatemian opiskelijoiden toimesta ja ne ovat yrityksille maksuttomia. Tampereen yliopiston Porin yksikön tutkimusryhmä (Temotero-hanke) on mukana suunnittelemassa tekoälyn ja sen laajojen kielimallien kokeiluja. Kokeilujen tuloksista syntyvät yleiset tulokset ovat myös muiden yritysten saatavilla, mutta kokeilussa mukana oleva yritys saa ensikäden tietoa juuri oman datansa hyödyntämisestä.

Ensimmäinen projekti on tarjolla jo syyskuussa ja etsimme nyt nopealla aikataululla yhtä PK-yritystä, jolla on kiinnostusta selvittää tekoälyn ja sen laajojen kielimallien hyödyntämistä oman yritysdatansa analysoinnissa ja hyödyntämisessä. Kielimalli mahdollistaa yrityksen tekstimuodossa olevien aineistojen läpikäyntiä ja käsittelyä luonnollisen kielen muodossa. Käyttäjä voi esittää kysymyksiä vapaalla sanoituksella ja keskustella tekoälyn kanssa haun sekä sen tulosten muokkaamisesta.

Aineiston syöttö tekoälylle tehdään yrityksen antamasta aineistosta kokeilua varten perustettuun suljettuun ympäristöön, jolloin aineisto on vain kokeiluun osallistuvan yrityksen ja hanketiimin saatavilla. Yrityksen kokeiluun antaman aineiston tulee olla englanninkielinen. Esimerkkejä käsiteltävistä aineistosta ovat sopimukset, raportit, ohjeet ja selosteet, listaukset, tilaus- ja toimitustiedot.

Kokeilussa tuotetaan myös tietoja siitä, millaisilla laitekokoonpanoilla (resursseilla) yritys voi rakentaa tai hankkia omiin tarpeisiinsa sopivan kielimallitekoälyn. Tämä antaa yritykselle arvokasta vertailutietoa mm. eri ratkaisujen saatavuudesta ja investointikustannuksista.

Projektia varten tehdään A4-sivun mittainen määritys kokeilun tarkoituksesta ja tavoitteesta yhdessä yliopiston tutkimusryhmän kanssa. Projekti käynnistyy TI 17.9.2024 ja määrityksen tulee olla valmis MA 9.9.2024. Projektin tavoiteltu päättymisaika on marraskuun alussa, ja sen aikana pidetään tapaamisia osapuolten välillä.

Tekoälykokeilun lisäksi yritykselle avautuu mahdollisuus avata keskustelukanavia uusien tulevaisuuden tekoälyohjelmointiosaajien kanssa. Kokeilun työnäyte on riskitön tapa tutustua uusiin tulevaisuuden osaajiin.

Janne Harjamäki / TAU
Toni Aaltonen / SAMK

Tutustu Temotero-hankkeeseen
Avoimen satakunnan sivuilla
RoboAI:n sivuilla

Tutustu RoboAI-akatemiaan

Rahoituksesta

Kokeilu toteutetaan osana Teknologiayritysten modernisointi tekoälyn ja robotiikan avulla -hanketta, jolle Satakuntaliitto on myöntänyt Euroopan aluekehitysrahaston osarahoitusta. Hanketta toteutetaan Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston Porin yksikön ryhmähankkeena.