ProDigial: Miten tieto ja sen virtaaminen saadaan hallintaan läpi infran elinkaaren?

SijaintiWebinaari
Ajankohta20.9.2023 6.00–8.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Viitteelistä kuvituskuvaa digitalisaatiosta.
Infra-alan tuottavuus nousuun digiloikalla - ProDigial on neliosainen webinaarisarja, jonka aikana esitellään ohjelmassa toteutetut pilottihankkeet. Webinaarisarjan toisen tilaisuuden aiheena on tiedon ja sen virtaamisen hallinta infran koko elinkaaren aikana. Pilottihankkeina esitellään Jyväskylä, Kuopio ja Tampere.

ProDigial-tutkimusohjelmassa toteutettiin 12 pilottihanketta, joista kerättiin tutkimusaineistoa mm. haastattelemalla, havainnoimalla sekä työpajatyöskentelyjen avulla. Pilottien kautta tutkittiin erityisesti, mitä vaikutuksia uusilla menetelmillä ja käytännöillä on tuottavuuteen.

Ohjelma 20.9.2023

Miten tieto ja sen virtaaminen saadaan hallintaan läpi infran elinkaaren?
case: Jyväskylä, Kuopio ja Tampere

9–9.10  Tervetuloa
Kalle Vaismaa, Tampereen yliopisto, Tutkimuskeskus Terra

9.10–9.40  Ympäristökädenjälki suunnittelijan ja konsultin ympäristövastuullisuuden mittarina, case A-Insinöörit
Liisa Jäätvuori, A-Insinöörit

9.40–10.15  Tiedon- ja laadunhallinnan vaatimuksilla kustannustehokkuutta infrahankkeisiin, case Jyväskylä
Viivi Siuko, Tampereen yliopisto, Tietojohtamisen tutkimusyksikkö
Olli Planting, Infrakit

Teemu Liimatainen, Jyväskylän kaupunki

10.15–10.55  Infrahankkeen elinkaaren aikaisen tiedonvirtauksen kehittäminen, case Kuopio ja Väylävirasto
Juha Liukas, Sitowise/Tampereen yliopisto
Tarmo Savolainen, Väylävirasto
Ismo Heikkinen, Kuopion kaupunki

10.55–11.00 Tilaisuuden yhteenveto ja päätös
Kalle Vaismaa, Tampereen yliopisto

Tervetuloa kuulemaan kuinka ProDigial -tutkimusohjelma edistää infra-alan digi- ja tuottavuusloikkaa!

ProDigial-tutkimusohjelma

ProDigial-tutkimusohjelmassa kehitetään tuottavuutta parantavia keinoja ja toimintamalleja, edistetään digitalisaation hyödyntämistä infran koko elinkaarella sekä laaditaan niistä kokonaiskuva.

Tutkimuksessa keskeisenä osana ovat konkreettiset infrahankkeet, joissa uusia keinoja ja toimintamalleja testataan. Tutkimusohjelma jakaantuu neljään tutkimuskokonaisuuteen: elinkaaren läpäisevä tieto, hankinta ja yhteistyö, toimintakulttuurin muutos sekä tuottavuuden parantaminen.

Tulevat webinaarit:

Ke 11.10. klo 9-11 Millä keinoin tehdään kiertoliittymä kahdessa viikossa sekä kehitetään laadunhallintaa ja toimijoiden yhteistoiminnallisuutta aluerakennushankkeessa?
case Lahti, Tampere ja Turku

Ke 8.11. klo 9-11 Millaisella kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmällä saadaan parhaat hyödyt? Miten tiedolla johtamista kannattaa kehittää katu- ja ratahankkeissa?
case Helsinki, Oulu ja Väylävirasto

Voit ilmoittautua mukaan joko yhteen tai vaikkapa kaikkiin webinaareihin kerralla. Kalenterikutsut webinaareihin saapuvat viikon sisällä sähköpostiin. Webinaarit ovat maksuttomia. Lisätietoa ja aikaisempien webinaarien materiaalit löydät ProDigial-webinaarit -sivulta.

Kohderyhmä

Kaupunkien ja kuntien päättäjät ja viranomaiset, infra-alan asiantuntijat

Kalle Vaismaa, kalle.vaismaa@tuni.fi