Satakieli-konsertti: Kaipainen, Turriago, Piazzolla

Satamakadun sali
Ajankohta23.3.2022 17.00–18.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Huilisti Annaleena Jämsä ja pianisti Tuomas Turriago.
Satakieli-konsertti: Kaipainen, Turriago, Piazzolla

Kaipainen - Turriago - Piazzolla

Annaleena Jämsä, huilu

Tuomas Turriago, piano

Keskiviikkona 23.3.2022 klo 19

Satamakadun salissa

Vapaa pääsy

_____________

Jouni Kaipainen (1956-2015): Il Usignolo (The Nightingale) Sonaatti huilulle ja pianolle op.103 (2015, keskeneräinen)

1. Il Risveglio. (Waking up)

2. La Angoscia. (Anguish)

_____________

Tuomas Turriago (1979- ): Sonaatti huilulle ja pianolle (2018)

1. Allegretto dolce e leggiero

2. Adagio

3. Vivace

Astor Piazzolla (1921-1992): Histoire du Tango (1985) sov. Peter Lönnqvist

1. Bordel 1900

2. Café 1930

3. Nightclub 1960

4. Concert d'aujourd'hui (Modern-Day Concert)

_____________

Tampere Filharmonian huilun äänenjohtaja Annaleena Jämsä on työskennellyt aiemmin huilun äänenjohtajana Oulu Sinfoniassa ja Kymi Sinfoniettassa, sekä vuorottelevana soolohuilistina Oslon filharmonikoissa ja Norjan kansallisoopperan orkesterissa. Orkesterimuusikkona hän on avustanut lisäksi useissa pohjoismaisissa orkestereissa. Orkesterityönsä rinnalla hän opettaa huilunsoittoa ja on kansainvälisesti konsertoivan Oslo Kammerakademi -kamariyhtyeen jäsen. Solistina Jämsä on esiintynyt mm. Oulu Sinfonian, Kemin ja Mikkelin kaupunginorkestereiden, Kaartin soittokunnan sekä Tampere Filharmonian kanssa. Annaleena voitti Lahden valtakunnallisen puhallinkilpailun huilusarjan ja parhaan puupuhaltajan palkinnon vuonna 2003. Crusell-huilukilpailussa vuonna 2001 hänelle myönnettiin Pro Musica-stipendi. Jämsän opintoja Sibelius-Akatemiassa ja Keravan musiikkiopistossa ohjasivat Ilpo Mansnerus, Liisa Ruoho ja Marja-Leena Mäkilä.

Musiikin monitaituri Tuomas Turriagon (1979) uraa on siivittänyt ennen kaikkea kyltymätön intohimo ja rakkaus musiikkiin, soittimesta, tyylistä ja genrestä riippumatta. Hän aloitti pianonsoiton 7-vuotiaana ja jo 9-vuotiaana mukaan tuli myös säveltäminen. Debyytti orkesterin solistina oli Jyväskylä Sinfonian kanssa 11-vuotiaana, konserttona Mozartin A-duuri, K488. 13-vuotiaana Tuomas voitti Kilin pianokilpailun Ruotsissa ja 22-vuotiaana tuli toinen palkinto kansallisessa Jyväskylän Pianokilpailussa. Hänen pianistin uransa on ollut kamarimusiikkipainotteinen ja lisäksi hän on toiminut Säestyksen Lehtorina Tampereen Musiikkiakatemiassa/TAMK vuodesta 2004 ja kamarimusiikin tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa vuodesta 2019. Hän on esiintynyt useiden suomalaisten orkestereiden solistina ja soittanut lukuisilla suomalaisilla musiikkijuhlilla ja eri puolella Eurooppaa, Yhdysvalloissa, Kolumbiassa, Lähi-Idässä ja Kaukoidässä.

Pianistin uransa ohella Tuomas on ollut varsin tuottelias säveltäjä. 41 teosta käsittävään tuotantoon kuuluu mm. kaksi kamarioopperaa, kaksi pianosonaattia, sonaatit tuuballe ja pianolle, trumpetille ja pianolle sekä käyrätorvelle ja pianolle, kaksi jousikvartettoa sekä sinfonia jousille. Hänen musiikkiaan ovat kustantaneet Fennica Gehrman ja Uusinta Kustannus. Hänen pianokappaleensa Jitters (2016) voitti toisen palkinnon Tampereen Pianoseuran järjestämässä sävellyskilpailussa ja oli pakollisena teoksena valtakunnallisessa Tampereen Pianokilpailussa 2017.

Tuomas on toiminut vuodesta 2010 säännöllisesti TampereRawn ja TAMK/Musiikin kapellimestarina, on Tampereen Kamarioopperayhdistyksen perustajajäsen ja kapellimestari ja on johtanut lisäksi mm. Vaasan, Seinäjoen ja Mikkelin kaupunginorkestereita, sekä Tampere Chamberia ja Tampere Filharmonian Vaskia.

Tuomas on levyttänyt Alba, Pilfink ja Ondine -levymerkeille. Hänet nimettiin kesällä 2019 ehdolle Suomen Musiikkikustantajien Liiton Vuoden taidemusiikin Säveltäjän palkinnon saajaksi.

Tampereen ammattikorkeakoulu, Musiikki

Tuottaja Maria Piirainen, maria.piirainen@tuni.fi