Tampereen yliopiston professoreita Suomen Akatemian tieteellisiin toimikuntiin

Julkaistu 11.6.2024
viitekuvassa käsi ja koeputki, kädet tietokoneen näppäimillä ja kynää pitelevä käsi
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Valtioneuvosto on asettanut Suomen Akatemialle hallituksen ja tieteelliset toimikunnat sekä Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston uudelle toimikaudelle. Akatemian tieteellisiin toimikuntiin nimitettiin Tampereen yliopiston professorit Vesa Hytönen, Hannele Laivuori, Kalle Pajunen ja Minna Lanz.

Suomen Akatemian hallitus päättää Akatemian yleisistä toimintalinjoista ja tavoitteista opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa sovittujen tavoitteiden pohjalta. Nimitettyjen toimikausi on 1.1.2025–31.12.2027.

Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtajaksi nimitettiin Helsingin yliopiston professori Kimmo Nuotio ja varapuheenjohtajaksi Itä-Suomen yliopiston professori Tiina Laatikainen. Hallituksen jäsenet ovat yksikönjohtaja, professori Anna-Stiina Heiskanen Suomen ympäristökeskuksesta, professori Petri Karonen Jyväskylän yliopistosta, professori Gary Marquis Aalto-yliopistosta, ohjelmajohtaja Jarkko Pellikka Nokia Oyj:sta sekä professori Susanna Välimäki Helsingin yliopistosta.

Tampereen yliopisto edustettuna Akatemian toimikunnissa

Suomen Akatemialla on kolme tieteellistä toimikuntaa. Toimikunnat myöntävät rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, seuraavat rahoituksen vaikuttavuutta ja edistävät tutkimusta yhdessä Akatemian muiden toimielinten kanssa.

Tampereen yliopiston professoreista nimitettiin biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikuntaan Vesa Hytönen sekä Hannele Laivuori. Professori Kalle Pajunen nimitettiin kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikuntaan. Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikuntaan nimitettiin professori Minna Lanz

Katso kaikki tehtäviin nimitetyt jäsenet Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta.