Tekstit ympärillämme -kirjanjulkaisujuhla

Pinni B -rakennus, huone B3110
Ajankohta19.9.2024 12.00–15.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tervetuloa Tekstit ympärillämme: Kirjoituksia tekstikäsityksistä ja -käytänteistä -teoksen julkaisujuhliin!

Tilaisuus järjestetään Tampereen yliopistolla torstaina 19.9. klo 12-15 huoneessa B3110 (Pinni B -rakennus, Kanslerintie 1). Julkaisujuhlissa kuullaan kirjan toimittajien avajaissanat sekä lyhyitä kokoelman kirjoituksia esitteleviä puheenvuoroja teokseen osallistuneilta kirjoittajilta. Puheenvuoroja on mahdollista seurata myös Zoomissa.

Jos olet kiinnostunut osallistumaan julkaisujuhliin joko paikan päällä tai verkossa, ilmoitathan osallistumisestasi tiistaihin 17.9. mennessä: https://forms.office.com/e/mMCeDz8L47

Tapahtuman ohjelma:

• Lyhyitä esitelmiä klo 12.15 alkaen
    • Riku Haapaniemi, Laura Ivaska & Sakari Katajamäki: Avajaissanat
    • Stina Ojala: Suuraakkoset: tuntoaistin vaikutus kirjoitukseen
    • Lauri Haapanen: Monologisointi - toimittajan salakavala työkalu haastateltavasta välittyvän vaikutelman kontrollointiin
    • Sakari Katajamäki: Kirjailijan työvälineestä tutkijan työvälineeksi: mitä kriittinen editio tekee materiaalisen käsikirjoituksen tekstille?
    • Laura Ivaska: Varo valehtelevia käännöksiä: miksi käännösten syntyhistorian ja kielellisten piirteiden tutkimus on tärkeää
    • Miikka Laihinen: Sanat asioina: uusmaterialistinen käsitys tekstin ja maailman välisestä suhteesta
    • Riku Haapaniemi & Henrik Oksanen: Rakenteet merkityksellisinä tekstuaalisina piirteinä
    • Ella Vihelmaa: Tulkintapoluilla: miten ihmiskeskeistä tekstikäsitystä voi kyseenalaistaa semioottisista lähtökohdista?
  • Vastaanotto klo 14.30 alkaen

Tietoa tapahtumasta voi välittää eteenpäin. Tervetuloa!

Teoksen tiedot:

Haapaniemi, Riku, Laura Ivaska & Sakari Katajamäki (toim.). 2024. Tekstit ympärillämme: Kirjoituksia tekstikäsityksistä ja -käytänteistä. Tampere Studies in Language, Translation and Literature B8. Tampere: Tampereen yliopisto.

Kirja on avoimesti luettavissa osoitteessa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3465-9