Tervetuloa viettämään kanssamme Juniversityn keskustakampuksen tilojen avajaisia 4.-10.10.2024

SijaintiKalevantie 4, 33100 Tampere
Tampereen yliopisto keskustakampus, TietoPinni Juniversityn tilat
Ajankohta4.10.2024 8.30–10.10.2024 16.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Juniversity ilmapalloja
Kuva: Juniversity
Tampereen yliopiston Juniversityn tiedeluokka ja Lainaamo muuttavat syksyllä keskustakampukselle TietoPinniin. Lasten ja nuorten oman yliopiston toiminta jatkuu tuttuun tapaan jatkossakin kaikilla kolmella kampuksella. Avajaisviikolla esittelemme laajasti Tampereen yliopiston oppilaitoksille tarjoamia palveluita.

Perjantai 4.10.

klo 8.30 - 14.30 Tampereen korkeakouluyhteisön OPO-seminaari

Seminaari on avoin kaikille toisen asteen ohjaustyöstä kiinnostuneille opettajille, opinto-ohjaajille ja rehtoreille sekä korkeakouluyhteisön henkilökunnalle. Lisätietoja tapahtuman nettisivuilta.

Lauantai 5.10.

klo 11.00-12.00 Lasten Akatemia: Millainen on terve mieli?

Luennoitsijana lastenpsykiatrian professori ja ylilääkäri Kaija Puura

Lasten akatemia on 7–10-vuotiaille tarkoitettu luentosarja, jossa selvitetään vastauksia lasten mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Luennoilla oman alansa asiantuntijat, kuten professorit ja tutkijat kertovat kiinnostavista aiheista ja innostavat lasta kyselemään, ottamaan selvää ja tutkimaan. Lisätietoa lokakuun Lasten Akatemiasta.

Maanantai 7.10.

klo 9.00 - 10.30 Tutkitaan sometyötä! -työpaja yläkoululaisille

Tutkitaan sometyötä! -työpajassa tutustutaan sosiaalisen median sisällöntuottamiseen työnä, someen liittyvään mediatutkimukseen ja siihen, miten omasta kiinnostuksesta voi syntyä ajankohtainen ja tärkeä tutkimusaihe. Työpajassa valitaan tarkasteltaviksi nuoria itseään kiinnostavia esimerkkejä sometyöstä ja kokeillaan sosiaalisen median analysoimista mediatutkijan ottein. Osallistujien valitsemista esimerkeistä ja niiden pohjalta tehdyistä havainnoista keskustellaan lopuksi yhdessä tutkijan kanssa. Tutustu työpajaan ja ilmoita oppilasryhmäsi mukaan.

Klo 13.00 - 16.00 Avoimet ovet koko yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille

Juniversity on koko korkeakoulun lasten ja nuorten yliopisto. Jokainen meistä voi innostaa lapsia ja nuoria tieteen ja korkeakouluopintojen pariin. Kerromme mielellämme miten pääset mukaan oppilaitosten kanssa tehtävään yhteistyöhön ja voit tuoda omaa koulutusalaanne tai tutkimustanne tutuksi lapsille ja nuorille. Tutustu tarkemmin maanantain avoimiin oviin (avautuu Intra-netissä).

Tiistai 8.10.

Klo 8.00 - 14.00 Juniversityn jatkuvat palvelut oppilaitoksille pyörivät koko päivän. Lapset ja nuoret opettajineen varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella voivat jättää varauksia palveluista jo nyt. Lisätietoja nettisivuillamme juniversity.fi

Keskiviikko 9.10.

Klo 8.00 - 12.00 Juniversityn jatkuvat palvelut oppilaitoksille pyörivät koko päivän. Lapset ja nuoret opettajineen varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella voivat jättää varauksia palveluista jo nyt. Lisätietoja nettisivuillamme juniversity.fi

Klo 13.00 - 15.00 Varhaiskasvatuksen ja alakoulujen henkilökunta: tervetuloa avoimiin oviimme

Tule tutustumaan uuteen tiedeluokkaan ja muihin palveluihimme. Keskiviikon avoimet ovet on suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksessa ja alakouluissa työskenteleville. Iltapäivän aikana mm. asiantuntijapuheenvuoro ja kahvitarjoilu. Tutustu tarkemmin keskiviikon avointen ovien ohjelmaan.

Torstai 10.10.

Klo 10.00 - 10.45 (ovet avautuvat klo 9.45 pienen tarjoilun kera) Tiedekahvila aiheena kriisit, konfliktit, sodat ja rauhantutkimus.

Puhujina Tapio Juntunen ja Anna Sofia Suoranta.

Juniversityn Tiedekahvila on yhdeksäsluokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu keskusteleva luentosarja, joka tutustuttaa nuoria eri koulutusalojen mahdollisuuksiin. Katso lisätietoja ja ilmoittaudu mukaan.

Klo 14.00 - 16.00 Yläkoulujen ja toisen asteen henkilökunta: tervetuloa avoimiin oviimme

Tule tutustumaan uuteen tiedeluokkaan ja muihin palveluihimme. Torstain avoimet ovet on suunnattu erityisesti yläkouluissa ja toisella asteella työskenteleville. Iltapäivän aikana mm. asiantuntijapuheenvuoro ja kahvitarjoilu. Tutustu tarkemmin torstain avointen ovien ohjelmaan.

Avajaisviikon ohjelmien lisäksi oppilaitokset voivat varata

• kohtaamisia opiskelijalähettiläidemme kanssa
  • tiedeluokan työpajoja
  • asiantuntijaluentoja ja
  • oppimisympäristövierailuita

Tampereen yliopiston Juniversity järjestää toimintaa ja tutustumisia korkeakoulumaailmaan lapsille, nuorille ja heidän opettajilleen varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella. Toiminta on monitieteistä ja mukana ovat niin yliopistomme tiedekunnat, tutkimusyksiköt kuin opiskelijatkin.

Tutustu palveluihimme nettisivuillamme

juniversity [at] tuni.fi (juniversity[at]tuni[dot]fi)

Juniversity, Tampereen yliopiston lasten ja nuorten oma yliopisto