Tutkitaan sometyötä! -työpaja yläkoululaisille

Kielisuomi
VerkkosivutJuniversity
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tutkitaan mediaa! on yläkoululaisille suunnattu tapahtumasarja, jonka tavoitteena on monipuolistaa nuorten ymmärrystä mediasta ilmiönä. Tapahtumissa tutustutaan nuorten omaan kokemusmaailmaan liittyvien esimerkkien avulla siihen, miksi ja miten niin jokapäiväistä ja tuttua asiaa kuin mediaa tutkitaan, mitä kaikkea siitä tutkitaan, mihin sitä koskevaa tutkimustietoa tarvitaan ja millaista tutkijan työ on. Tapahtumien vetäjinä ovat tutkijat Tampereen yliopistosta.

Tutkitaan sometyötä! -työpajassa tutustutaan sosiaalisen median sisällöntuottamiseen työnä, someen liittyvään mediatutkimukseen ja siihen, miten omasta kiinnostuksesta voi syntyä ajankohtainen ja tärkeä tutkimusaihe. Työpajassa valitaan tarkasteltaviksi nuoria itseään kiinnostavia esimerkkejä sometyöstä ja kokeillaan sosiaalisen median analysoimista mediatutkijan ottein. Osallistujien valitsemista esimerkeistä ja niiden pohjalta tehdyistä havainnoista keskustellaan lopuksi yhdessä tutkijan kanssa.

Työpajan pitää mediatutkija Ida Roivainen Tampereen yliopistosta. Hän on työskennellyt myös toimittajana uutismedioissa ja tuntee siksi mediatyötä omastakin kokemuksestaan. Tällä hetkellä hän tutkii YouTuben lifestyle-kanavia, visuaalisia mobiili- ja mediateknologioita sekä sosiaalista mediaa työnä. Sometyössä Roivaista kiinnostaa, millainen yrittämisen muoto se on ja millaiset asiat sometyötä tekeville nuorille ovat tärkeitä.

Potrettikuva naisesta, joka hymyilee ja katsoo kameraan yllään punainen paita.
Tutkija Ida Roivainen
Kuva: Jonne Renvall

Ilmoittaudu mukaan!

Opettaja, voit ilmoittaa oppilasryhmäsi mukaan tällä lomakkeella. Mukaan mahtuu 30 oppilasta ilmoittautumisjärjestyksessä. Tarkemmat saapumisohjeet ja ennakkovalmistautumisohjeet lähetetään ilmoittautuneille noin kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.

Muut tapahtumasarjan tapahtumat syksyllä 2024:

7.11.2024 Tutkitaan pelaamista!

27.11.2024 Tutkitaan someviestien luotettavuutta!

Järjestäjä

Tutkitaan mediaa! -tapahtumasarjan toteuttavat Suomen Kulttuurirahaston tuella Juniversity, Tutkimuskeskus Taru sekä Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta.

Kohderyhmä

Työpaja sopii kaikille yläkoululaisille ja on suunnattu oppilasryhmille opettajineen. Mukaan mahtuu 30 oppilasta ilmoittautumisjärjestyksessä.

juniversity@tuni.fi tai satu.seppa@tuni.fi