Uudet opiskelijat tutustuvat yliopistoon orientaatioviikolla

Julkaistu 21.8.2024
Opiskelijat tutustuvat palvelumessujen pisteisiin.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen yliopistossa aloittaa yli 2500 uutta tutkinto-opiskelijaa. Orientaatioviikolla heidät toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi. Opiskelijoiden sopeutumista helpotetaan selkeällä tiedottamisella, lähiopetuksella sekä tuutoroinnilla.

Orientaatioviikko tutustuttaa uudet opiskelijat eli fuksit Tampereen yliopistoon sekä opintojen aloitukseen. Opiskelijoille on tarjolla yliopiston yhteisen ohjelman lisäksi tiedekuntien ja tutkinto-ohjelmien omia tilaisuuksia sekä tuutoreiden ja ylioppilaskunnan (TREY) järjestämiä tapahtumia.

Sekä yliopiston että erilaisten yhteistyökumppaneiden palveluita esitellään Hervannan ja keskustan kampuksilla järjestettävillä kaksipäiväisillä palvelumessuilla. Uutena tilaisuutena viime vuoteen verrattuna on orientaatioviikon verkkoluento, jossa käydään läpi yleisiä asioita ja annetaan tilaa kysymyksille.

Opiskelijoita autetaan yliopistoon sopeutumisessa

Vuodesta toiseen samanlaiset kysymykset ja teemat nousevat esille opintojen aloituksesta kavereiden löytämiseen ja yhteisöön integroitumiseen. Koulutuksen ja oppimisen asiantuntija Mikko Salminen huomauttaa, että orientaatiota suunnitellessa tulee ottaa huomioon etenkin opiskelijoiden uusi ja jännittävä elämäntilanne.

– Vaikka yliopisto-opiskelu on suurelta osin myös itseohjautuvuuden opiskelua ja opiskelija on itse vastuussa opintojen suunnittelusta, niin etenkin orientaatiovaiheessa haluamme auttaa heitä kertomalla, miten homma toimii.

Koska orientaation aikana opiskelijat saavat niin suuren määrän tietoa, heidän sopeutumistansa pyritään helpottamaan selkeällä viestinnällä: tärkeimmät asiat tuodaan helposti saataville ja tietoa pilkotaan pienempiin paloihin.

Kaikkea ei tarvitse ensimmäisen viikon aikana osata. Avuntarpeeseen ja ohjaukseen on useita eri tahoja, jotka auttavat mielellään. Apua antavat esimerkiksi tuutorit, opintoneuvojat ja Navigaattori. Navigaattori on matalan kynnyksen ohjaus- ja tukipalvelu, joka toimii niin kampuksilla kuin verkossa.

– Isot organisaatiot näyttäytyvät usein pelottavina, mutta yliopistonkin takana on paljon lämminhenkisiä ihmisiä, jotka haluavat auttaa, sanoo Salminen.

Myös opiskelijan tulee ottaa vastuuta yliopistoon sopeutumisesta. Orientaatioon osallistuminen, pakollisten tehtävien hoitaminen, kuten läsnäolevaksi ilmoittautuminen sekä muihin opiskelijoihin tutustuminen helpottavat tätä.

Puolikuva Eelis Viskarista mustassa t-paidassa. Palvelumessujen edessä.
– Tuutorit ovat olleet iso apu, sillä ilman heitä olisin täällä aivan solmussa. Odotan innolla tulevia opintoja, mutta kai se suola on kuitenkin opiskelijaelämässä, toteaa Eelis Viskari, robotiikan uusi opiskelija.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

Jopa 900 innokasta opiskelijatuutoria ottaa vastaan uudet opiskelijat

Uusien opiskelijoiden tuutorointia koordinoi yliopistolla TREY eli Tampereen ylioppilaskunta. TREY kouluttaa sekä tuutorivastaavia että tuutoreita tapahtumien järjestämiseen, uusien opiskelijoiden kohtaamiseen sekä turvallisen ympäristön luomiseen.

– Tärkeää on edesauttaa avointa ilmapiiriä, jossa uskalletaan kysyä rohkeasti kaikesta. Monilla on lopulta samankaltaiset ihmetyksen aiheet, kertoo TREYn hallituksen tuutorointivastaava Sami Perkiö.

Opiskelijoille teetettyjen palautekyselyiden mukaan tuutorointi on opintojen alkuvaiheessa erittäin tärkeä tuen muoto. Tuutorit panostavat tehtäväänsä ja ottavat sen tärkeänä vastuuna.

– TREYn mukanaolo tuutoroinnin järjestämisessä on erittäin tärkeää. Ylioppilaskunnan omat näkökulmat ja toimijoiden asiantuntemus auttavat meidän opiskelijoitamme aloittamaan opintonsa täällä sujuvasti, vahvistaa Salminen.

Opetusta keskitetään kampuksille

Opiskelijoiden oppimista ohjataan tapahtuvaksi pääsääntöisesti kampuksilla koko kandidaattivaiheen ajan. Erityisesti kandidaattivaiheen jokaisessa periodissa on opintojaksoja, jotka sisältävät lähiopetusta. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden on hyvä päästä lähiopetukseen tapaamaan toisiaan ja opetushenkilökuntaa kasvotusten.

– Yliopisto-opintojen aloitusvuosi on kriittinen opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin kannalta opiskelijoiden taustatilanteesta ja tutkintotasosta riippumatta. Opiskelijoiden kiinnittyminen opintoihin ja yliopistoyhteisöön tuleekin olla erityisen huomion kohteena, sanoo koulutuksen vararehtori Marja Sutela.

Linkkejä uusille opiskelijoille:

Tampereen yliopiston uuden opiskelijan sivut

Tampereen kaupungin opiskelijasivut

TREY – Fuksiopas 2024-2025