Uutislukupiiri pyörii koko syksyn

Kielisuomi
VerkkosivutUutislukupiiri
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Viisi tutkijaa istuu vierekkäin pitkän pöydän takana ja katsovat kameraan. Pöydällä on valkoinen pöytäliina ja avattuja sanomalehtiä.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Kiinnostavatko uutiset ja niiden taustat, tekijät, lukijat sekä uutismediaa koskeva tutkittu tieto? Tampereen yliopiston viestintätieteiden tutkimuskeskus Taru kutsuu tänä syksynä tamperelaisia kirjastoissa kävijöitä Uutislukupiiriin kuulemaan asiantuntijapuheenvuoroja uutismediasta ja keskustelemaan kaikesta, mikä uutisissa askarruttaa.

Uutislukupiirissä jutellaan tamperelaisten kirjastonkäyttäjien kanssa ajankohtaisista uutisaiheista ja niiden herättämistä kysymyksistä liittyen esimerkiksi journalismin toimintaperiaatteisiin ja rooliin osana yhteiskunnallista keskustelua. Syksyn puheenaiheita ovat uutisia kohtaan tunnettu luottamus tai sen puute, klikkiotsikot, uutiskuvat sekä toimittajien suhde työhönsä ja lukijoihinsa.

Uutislukupiirin vetäjinä vuorottelevat journalismin tutkijat Ilmari Hiltunen, Kari Koljonen, Katja Lehtisaari, Anssi Männistö, Jenni Niemelä-Nyrhinen, Liisa Ovaska, Pauliina Penttilä, Reeta Pöyhtäri, Salla Tuomola ja Jari Väliverronen Tampereen yliopistosta.

Uutislukupiiri kokoontuu Tampereen kaupunginkirjaston tiloissa viidesti syksyn 2024 aikana. Kullekin kokoontumiselle on varattu puolitoista tuntia. Vetäjinä on aina kaksi journalismin tutkijaa Tampereen yliopistosta. Kunkin tilaisuuden aluksi heiltä kuullaan lyhyt asiantuntija-alustus, minkä jälkeen jatketaan keskustelua vapaasti.

Syksyn uutislukupiirit

• Tesoman kirjasto ke 11.9. klo 18.00: Mikä syö luottamusta uutisiin?
  • Pääkirjasto Metso ke 2.10. klo 18.00: Miksi klikkiotsikoita tehdään?
  • Koilliskeskuksen kirjasto ke 30.10. klo 18.00: Mikä ohjaa uutistoimittajia työssään?
  • Pääkirjasto Metso to 21.11. klo 18.00: Ymmärtävätkö toimittajat lukijoitaan?
  • Sampolan kirjasto to 12.12. klo 18.00: Mikä puhuttaa uutiskuvissa?

Osallistua voi niin moneen kokoontumiseen kuin haluaa. Etukäteen ei tarvitse ilmoittautua.

Keskusteluja emme taltioi emmekä sellaisenaan käytä tutkimusaineistona, mutta teemme niistä muistiinpanoja niiden mahdollisesti virittämien uusien tutkimusideoiden kehittelyä varten.

Tervetuloa kuulemaan ja vaihtamaan ajatuksia uutisista ja uutismediasta muiden niistä kiinnostuneiden aikuisten kanssa!

Järjestäjä

Taru – Tampereen yliopiston viestintätieteiden tutkimuskeskus ja Tampereen kaupunginkirjasto. Uutislukupiiriä rahoittaa Alfred Kordelinin säätiö ja se sisältyy Sivistyksen teemavuoden 2024 tapahtumiin.

Kaikille avoin ja maksuton.

Projektipäällikkö Satu Seppä, satu.seppa@tuni.fi, 040 190 4131