Valeriia Dotsenko: Keliakian lääkehoidosta lupaavia tuloksia

SijaintiArvo Ylpön katu 34, Tampere
Kaupin kampus, Arvo-rakennus, Jarmo Visakorpi -sali ja etäyhteys.
Ajankohta16.8.2024 9.00–13.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Valeriia Dotsenko ulkona, taustalla metsää ja puinen mökki.
Kuva: Aliaksei Kuchyn
Keliakian ainoa hoito on tällä hetkellä elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Tarkkuutta vaativasta dieetistä huolimatta keliaakikko voi kuitenkin altistua ravinnon sisältämälle gluteenille ja saada oireita. Maailmalla kehitetään parhaillaan useita lääkehoitoja ruokavalion ohelle. Valeriia Dotsenko tutki väitöskirjassaan molekyylitason muutoksia keliakiapotilailla, joita hoidettiin uudella transglutaminaasi 2-estäjä, ZED1227-lääkkeellä.

Keliakia on krooninen autoimmuunitauti, jossa vehnän, ohran ja rukiin sisältämä valkuaisaine, gluteeni, aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehduksen ja vaurioittaa suolen nukkaa. Perinnöllisesti alttiilla henkilöllä gluteenia sisältävän ravinnon nauttiminen johtaa ohutsuolen epänormaaliin immuunivasteeseen ja keliakian kehittymiseen. Ainoa hoito on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Silti myös tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavilla voi ilmetä oireita ja ohutsuolen limakalvon nukan vaurioita, vahingossa altistumisen tai gluteenittoman ravinnon piilogluteenin takia.

Yksi lääkehoidon edistysaskelista on lääkeaihio transglutaminaasi 2-estäjä ZED1227, jonka tehosta suolistovaurion lievittäjänä on saatu tutkimuksissa vahvaa näyttöä. Väitöskirjassaan Valeriia Dotsenko tutki keliakiapotilaiden suolistossa tapahtuvia molekyylitason muutoksia, kun heitä hoidettiin gluteenialtistuksen jälkeen ZED1227-lääkeellä. Osalle tutkittavista annettiin heille tehdyn gluteenialtistuksen aikana ZED1227-lääkettä ja osalle lumelääkettä.

Dotsenko arvioi tutkimuksessaan, miten uusi lääkehoito vaikuttaa solu- ja molekyylitasoilla geenien aktiivisuuteen ja veren rasvakoostumukseen. Väitöskirjan tarkoituksena on kehittää keliakian biokemiallista diagnostiikkaa.

– Tutkimuksen vahvuutena olivat tarkasti määritellyt tutkimuskohortit ihmisistä, joilla oli aiemmin todettu keliakia ja jotka noudattivat tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota. He saivat tutkimuksessa pienen määrän gluteenia annosteltuna, Dotsenko kertoo.

Tutkimus mittasi geenien aktiivisuuutta keliakiassa

Väitöksessä tarkasteltiin keliakiassa esiintyvään tulehdukseen ja limakalvovaurioon vaikuttavia solu- ja molekyylibiologisia tapahtumia. Tutkimuksessa oli mahdollista tunnistaa gluteenin aiheuttamia muutoksia geenien aktiivisuudessa.

– Tulokset vahvistivat sen, että tiukasta gluteenittomasta ruokavaliosta huolimatta potilaat osoittivat edelleen merkkejä aktiivisesta taudista, mikä näkyi erilaisten geenien ilmenemisen kautta, Dotsenko toteaa.

Väitöstutkimus muun muassa osoitti, että ZED1227-lääkehoito estää gluteenin aiheuttamat muutokset geenien aktiivisuuksissa, jotka liittyvät suoliston tulehdukseen ja ravintoaineiden imeytymiseen. Keliaakikon suolistossa tulehdus ja limakalvovaurio syntyvät gluteenin sitoutuessa tiettyihin HLA (Human Leukocyte Antigen) -molekyyleihin, jotka esittelevät gluteenin tulehdussoluille. Väitöskirjan mukaan ZED1227:n suojaavaan vaikutukseen liittyy geneettisiä variaatioita. Erityisesti korkean keliakiariskin HLA-DQ2- ja HLA-DQ8-geenien esiintyminen potilailla vaikutti lääkkeen tehoon. Lääkkeen vaikutusta koko elimistöön tutkittiin myös analysoimalla yksityiskohtaisesti potilaiden veriplasman lipidimolekyylejä.

Dotsenkon tutkimus tarjoaa kattavan näkemyksen keliakiapotilaiden suolen limakalvon ja veren molekyylimekanismeista. Väitöskirja osoittaa, että päivittäinen 100 mg:n ZED1227-annos voi estää lähes kaikki gluteenin aiheuttamat molekyylitason muutokset geenien aktiivisuuksissa. Tutkimus puoltaa HLA-geenitestausta tukemaan potilaiden yksilöllistä hoitoa ja keliakian limakalvovaurioiden ehkäisyä.

Väitöstilaisuus perjantaina 16. elokuuta

M.Sc. Valeriia Dotsenkon molekyylibiologian alaan kuuluva väitöskirja Unraveling Celiac Disease from Pathogenesis to Precision Medicine: A Multiomics Approach tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 16. elokuuta 2024 klo 12 alkaen. Paikkana on Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -sali Kaupin kampuksella. Vastaväittäjänä toimii Associate professor Iris H. Jonkers, University Medical Center Groningen, Alankomaat. Kustoksena toimii dosentti Keijo Viiri Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

Tutustu väitöskirjaan