Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto jakaa tänä vuonna stipendejä poikkeuksellisen suurelle joukolle pitkän matematiikan laudatureja

Julkaistu 3.6.2022
Opiskelija suorittaa laskinta käyttäen matematiikan laskutoimituksia.
Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön rahastoihin kuuluva Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto palkitsee vuosittain stipendillä Tampereen kaupunkiseudun lukioissa pitkän matematiikan laudaturin kirjoittaneita ylioppilaita. Tänä keväänä stipendejä saatiin jakaa ennätysmäärä, yhteensä 112 kappaletta.

Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto on yksi Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön rahastoista. Rahasto tukee Tampereen yliopiston energia-alan tutkimusta ja opetusta. Sen perustaja, vuorineuvos Suominen on halunnut kiinnittää huomiota matematiikan opintojen tärkeyteen. Jakamalla stipendejä matematiikassa hyvin menestyneille nuorille, rahasto toivoo kiinnostuksen pitkän matematiikan opintoja kohtaan lisääntyvän.

Eniten stipendejä, kunnioitettavat 41 kappaletta, saivat tänä keväänä Tampereen klassillisen lukion ylioppilaat.

– Suurin osa opiskelijoistamme lukee luonnontieteitä, mikä tukee osaltaan pitkän matematiikan opiskelua. Lukiomme opiskelijat ovat motivoituneita ja lahjakkaita – opettajat osaavia ja toimivat hyvin yhdessä tiiminä, Tampereen klassillisen lukion rehtori Kari Hanninen arvioi syitä menestyksen taustalla.

Hanninen kertoo opiskelijoiden myös tiedostavan hyvin pitkän matematiikan arvon korkeakouluhakujen kannalta, mikä selittänee osaltaan laudaturien kasvanutta lukumäärää.

Toiseksi eniten stipendejä satoi Sammon keskuslukioon, jonka ylioppilaisiin lukeutuu 19 pitkän matematiikan laudaturia.

Tampereen klassillisen lukion ja Sammon keskuslukion lisäksi stipendin saajia oli tänä keväänä Hatanpään lukiossa, Kalevan lukiossa, Kangasalan lukiossa, Lempäälän lukiossa, Nokian lukiossa, Oriveden lukiossa, Pirkkalan yhteislukiossa, Svenska samskolan i Tammerforsissa, Tammerkosken lukiossa, Tampereen lyseon lukiossa, Tampereen yhteiskoulun lukiossa, Tampereen yliopiston normaalikoulun lukiossa ja Ylöjärven lukiossa.

Lisätiedot:

Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiö, toiminnanjohtaja Mira Toroi: mira.toroi [at] tuni.fi (mira[dot]toroi[at]tuni[dot]fi), p. 040 553 2344