![](/_next/image?url=%2Fshared%2Fbg-default-profile.jpg&w=3840&q=75)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcontent-webapi.tuni.fi%2Fimage-style%2Fbase_square_lg%2Fproxy%2Fpublic%2Fprofile_pictures%2F4860.jpg%3Fitok%3D-ImB2zXO&w=640&q=75)
Oma esittely
FT (suomen kieli, Tampereen yliopisto 2024), tutkijatohtori projektissa Globalizing construction work and local language practices.
Tutkin kielen käyttöä ja oppimista käsillä tehtävän toiminnan konteksteissa, kuten kokkaus- ja viljelyvuorovaikutuksessa sekä rakennustyömailla. Tarkastelen erityisesti kehollis-visuaalisten ja materiaalisten resurssien roolia yhteisymmärryksen ylläpitämisessä ja kielen oppimisessa.
Osaamisalueiden kuvaus
suomi toisena kielenä, multimodaalinen keskustelunanalyysi
Merkittävimmät julkaisut
Jokipohja, Anna-Kaisa (2024). Kädet, keho, kieli. Yhteisymmärryksen multimodaalinen jäsentyminen ja kielen oppimisen hetket kokkaus- ja viljelyvuorovaikutuksessa. Tampereen yliopiston väitöskirjat 951. Tampereen yliopisto.
Jokipohja, Anna-Kaisa (2023). Toisen kielen käyttäjä oppimistaan ohjaamassa. Projektina suomen kielen oppiminen kotouttavassa kaupunkiviljelytoiminnassa. Puhe ja Kieli 43 (4).
Jokipohja, Anna-Kaisa (2023). Demonstrating and checking understanding – Bodily-visual resources in action formation and ascription. Journal of Pragmatics. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2023.03.018
Jokipohja, Anna-Kaisa & Lilja, Niina (2022). Depictive hand gestures as candidate understandings. Research on Language and Social Interaction. https://www.tandfonline.com/doi/epub/10.1080/08351813.2022.2067425?needAccess=true
Jokipohja, Anna-Kaisa (2022). Kieltä kokkauksen lomassa. Aloittelevien suomen kielen käyttäjien sanastokysymykset. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (toim.), Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa. Suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina & Eilola, Laura & Jokipohja Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (toim.) (2022). Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Tampere: Vastapaino.