Antti Paakkari
Oma esittely
Olen työskennellyt Tampereen yliopistossa vuodesta 2021 ja tutkinut datan lisääntyvää vaikutusta sekä erilaisia koulutusinstituutioissa käytettäviä teknologioita ja alustoja - mm. päiväkotien aktiivisuusrannekkeita, digitaalisia portfolioita, etäopetuksen käytäntöjä ja kännyköitä. Tutkimuksessani olen hyödyntänyt Gilles Deleuzen ja Fèlix Guattarin ajattelua sekä toimijaverkkoteorian (ANT) lähestymistapoja. Tällä hetkellä työskentelen Datalapset-hankkeessa, joka tutkii lapsuuden instituutioissa tuotettavan datan yhteiskunnallisia vaikutuksia ja data-aktivismin mahdollisuuksia.
Merkittävimmät julkaisut
Paakkari, Antti & Siippainen, Anna (2023). Vahinkoja, verkostoja, innostusta ja surua. Varhaiskasvatuksen yritysyhteistyön rakentuminen halujen sommitelmana. Kasvatus, 54(5), 450–463. https://doi.org/10.33348/kvt.142132
Paakkari, Antti, Paananen, Maiju & Grieshaber, Susan (2023) Activity-tracking assemblages in Finnish early childhood education and care. Childhood. https://doi.org/10.1177/09075682231172861
Paakkari, Antti & Valasmo, Verneri. (2023). Cracks in the Sidewalk: Looking Behind the Seamless Surfaces of Digital Schooling. teoksessa B. Baker, A. Saari, L. Wang, & H. Tavares (Eds), Flashpoint Epistemology Volume 2: Aporias of Complexity in Power, Politics and Methods in Education (pp. 168-181). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003461845-11
Valasmo, Verneri, Paakkari, Antti & Sahlström, Fritjof (2023) Invisible Participation: A Sociomaterial Analysis of a Synchronous Distance Lesson During Emergency Remote Teaching. Digital Culture & Education.
Valasmo, Verneri, Paakkari, Antti & Sahlström, Fritjof (2022) The device on the desk – a sociomaterial analysis of how Snapchat adapts to and participates in the classroom. Learning, Media & Technology. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2067176
Paakkari, Antti (2020) Entangled devices. An Ethnographic study on students, mobile phones and capitalism. Helsinki: University of Helsinki. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/310928
Paakkari Antti, Rautio, Pauliina & Valasmo, Verneri (2019) Digital labour in school: Smartphones and their consequences in classrooms. Learning, Culture and Social Interaction. Volume 21, June 2019, pp. 161-169. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.03.004
Paakkari, Antti & Rautio, Pauliina (2019) ‘What is puberty, then?’ Smartphones and Tumblr images as de/re-territorialisations in an upper secondary school classroom. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. Volume 40, no. 6, pp. 873-888. https://doi.org/10.1080/01596306.2018.1451304
Paakkari, Antti (2020) Inlärningens nya teknologier: hur plattformskapitalismen fann sin väg till skolan. Ekonomiska samfundets tidskrift 2/2020. https://www.ekonomiskasamfundet.fi/wp-content/uploads/2020/10/EST-2-20-artikel6.pdf
Paakkari, Antti (2020) Mitä puhelimet koulussa tekevät? Näkökulmia mobiilietknologioiden, koulun ja kapitalismin suhteisiin. Kasvatus 51(3).
Uusimmat julkaisut
Activity-tracking assemblages in Finnish early childhood education and care
Paakkari, A., Paananen, M. & Grieshaber, S., 2023, julkaisussa: Childhood. 30, 3, s. 301-316Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Cracks in the Sidewalk: Looking Behind the Seamless Surfaces of Digital Schooling
Paakkari, A. & Valasmo, V., 2023, Flashpoint Epistemology Volume 2: Aporias of Complexity in Power, Politics and Methods in Education. Baker, B., Saari, A., Wang, L. & Tavares, H. (toim.). London: Routledge, Vuosikerta 2. s. 168-181 14 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Imaginaries of ECEC: A comparison of policies of access in early childhood education in Brazil, Finland, Hungary, Indonesia, Iran, Nepal, and Serbia
Paananen, M., G. Centeno, V., Fjällström, S., Bhattarai, D. P., Jovanović, G., Madureira Ferreira, J., Millei, Z., Rosa Ribeiro, C., Paakkari, A., Sadat Sajjadieh, N., Tholchah, M. & Varpanen, J., 15 lokak. 2023, julkaisussa: Journal of Early Childhood Education Research. 12, 3, s. 145-180 36 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Invisible Participation: A Sociomaterial Analysis of a Synchronous Distance Lesson during Emergency Remote Teaching
Valasmo, V., Paakkari, A., Sahlström, F., Backholm-Nyberg, Y. & Majors, J., 2023, julkaisussa: Digital Culture & Education. 14, 4, s. 112-132 21 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
The device on the desk–a sociomaterial analysis of how Snapchat adapts to and participates in the classroom
Valasmo, V., Paakkari, A. & Sahlström, F., 2023, julkaisussa: LEARNING, MEDIA AND TECHNOLOGY. 48, 3, s. 429-443Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Toward a democracy of translations? Local evaluation actor networks in Finnish early childhood education
Siippainen, A., Toivonen, H. & Paakkari, A., 2023, julkaisussa: Global studies of childhood. 13, 3, s. 217-231Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Vahinkoja, verkostoja, innostusta ja surua. Varhaiskasvatuksen yritysyhteistyön rakentuminen halujen sommitelmana
Paakkari, A. & Siippainen, A., 18 jouluk. 2023, julkaisussa: Kasvatus. 54, 5, s. 450–463 14 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
”Siellä on ylimääräistä resurssia, jota mä voin tarvittaessa siirtää” - Talous ja päiväkodin johtajien työ
Toivonen, H., Paananen, M. & Paakkari, A., 2023, julkaisussa: Journal of Early Childhood Education Research. 12, 3, s. 1-22 22 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Observation and Assessment in Early Childhood Education (Finland)
Paakkari, A., Paananen, M. & Toivonen, H., 2022, Bloomsbury Education and Childhood Studies. Paananen, M. & Waniganayake, M. (toim.). Bloomsbury Academic, (Bloomsbury Education and Childhood Studies).Tutkimustuotos: Ensyklopedia-artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Yrittäjyys tyhjänä merkitsijänä: Tiedon ja subjektiuden tuotanto yrittäjyyskasvatuksessa
Mononen-Batista Costa, S., Paakkari, A. (Toimittaja), Guttorm, H. (Toimittaja), Ikävalko, E. (Toimittaja), Kurki, T. (Toimittaja), Pyykkönen, M. (Toimittaja) & Vaahtera, T. (Toimittaja), 2022, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta. 183 Sivumäärä (Helda Open Books)Tutkimustuotos: Kirja › Tieteellinen