Hyppää pääsisältöön

Hilkka Paldanius

yliopisto-opettaja, (tieteellinen kirjoittaminen)
Tampereen yliopisto
hilkka.paldanius [at] tuni.fi (hilkka[dot]paldanius[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358505675674

Oma esittely

Opetan akateemista kirjoittamista pääasiassa EDU-, SOC- ja ITC-tiedekuntien opiskelijoille sekä diplomityövaiheen arkkitehtiopiskelijoille. Olen kiinnostunut kirjoitusprosessista ja siihen liittyvistä tunteista sekä eri alojen tekstikäytänteistä. Olen väitellyt tiedonalan tekstitaidoista ja aineistopohjaisen esseen tekstilajista lukion historian oppiaineessa. 

Työtehtävät

  • puheviestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen tiimin tiiminvetäjä kielikeskuksessa
  • akateemisen kirjoittamisen sekä opiskelun ja työelämän tekstitaitojen opetus
  • kypsyysnäytteiden kielentarkastus

Tutkimuskohteet

  • opiskelun tekstilajit ja tekstitaidot sekä eri tiedonaloilla kirjoittaminen 
  • opiskelijoiden kirjoitusprosessi, sen ohjaaminen ja kirjoittamiseen liittyvät tunteet

Merkittävimmät julkaisut

Paldanius, Hilkka, Sulkunen, Sari, Luukka, Minna-Riitta & Saario, Johanna 2021. Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä. – Ainedidaktiikka 5(1), 3–22. https://doi.org/10.23988/ad.98334 

Paldanius, Hilkka 2020. Kuka aloitti kylmän sodan? Lukion historian aineistopohjaisen esseen tekstilaji tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.

Paldanius, Hilkka 2020. Kuinka pohtivuutta edellyttävään tehtävänantoon vastataan? Erilaiset kirjoittajaäänet lukiolaisten historian esseissä. – Kasvatus ja aika 14 (2). 35–56. https://doi.org/10.33350/ka.84069

Paldanius, Hilkka 2019. Selostuksesta tulkintoihin: aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä. – Virittäjä 123 (3), 347–372. https://doi.org/10.23982/vir.70430

Paldanius, Hilkka 2018. Historiallisen toimijuuden rakentuminen lukiolaisten esseevastauksissa. – Virittäjä 112 (1), 53–78. https://doi.org/10.23982/vir.59310

Paldanius, Hilkka 2017. Historian esseevastauksen funktionaalinen rakenne. Teoksessa S. Latomaa & E. Luukka, & N. Lilja (toim.) Kielitietoisuus eriarvoistuvassa yhteiskunnassa – Language awareness in an increasingly unequal society. AFinLAn vuosikirja 2017. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 219–238.

Puustinen, Mikko, Paldanius Hilkka & Luukka, Minna-Riitta 2020. Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? Tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa. – Kasvatus ja aika 14 (2), 9–34. https://doi.org/10.33350/ka.84579