Hilkka Paldanius
Oma esittely
Opetan akateemista kirjoittamista pääasiassa EDU-, SOC- ja ITC-tiedekuntien opiskelijoille sekä diplomityövaiheen arkkitehtiopiskelijoille. Olen kiinnostunut kirjoitusprosessista ja siihen liittyvistä tunteista sekä eri alojen tekstikäytänteistä. Olen väitellyt tiedonalan tekstitaidoista ja aineistopohjaisen esseen tekstilajista lukion historian oppiaineessa.
Työtehtävät
- puheviestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen tiimin tiiminvetäjä kielikeskuksessa
- akateemisen kirjoittamisen sekä opiskelun ja työelämän tekstitaitojen opetus
- kypsyysnäytteiden kielentarkastus
Tutkimuskohteet
- opiskelun tekstilajit ja tekstitaidot sekä eri tiedonaloilla kirjoittaminen
- opiskelijoiden kirjoitusprosessi, sen ohjaaminen ja kirjoittamiseen liittyvät tunteet
Merkittävimmät julkaisut
Paldanius, Hilkka, Sulkunen, Sari, Luukka, Minna-Riitta & Saario, Johanna 2021. Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä. – Ainedidaktiikka 5(1), 3–22. https://doi.org/10.23988/ad.98334
Paldanius, Hilkka 2020. Kuka aloitti kylmän sodan? Lukion historian aineistopohjaisen esseen tekstilaji tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.
Paldanius, Hilkka 2020. Kuinka pohtivuutta edellyttävään tehtävänantoon vastataan? Erilaiset kirjoittajaäänet lukiolaisten historian esseissä. – Kasvatus ja aika 14 (2). 35–56. https://doi.org/10.33350/ka.84069
Paldanius, Hilkka 2019. Selostuksesta tulkintoihin: aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä. – Virittäjä 123 (3), 347–372. https://doi.org/10.23982/vir.70430
Paldanius, Hilkka 2018. Historiallisen toimijuuden rakentuminen lukiolaisten esseevastauksissa. – Virittäjä 112 (1), 53–78. https://doi.org/10.23982/vir.59310
Paldanius, Hilkka 2017. Historian esseevastauksen funktionaalinen rakenne. Teoksessa S. Latomaa & E. Luukka, & N. Lilja (toim.) Kielitietoisuus eriarvoistuvassa yhteiskunnassa – Language awareness in an increasingly unequal society. AFinLAn vuosikirja 2017. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 219–238.
Puustinen, Mikko, Paldanius Hilkka & Luukka, Minna-Riitta 2020. Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? Tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa. – Kasvatus ja aika 14 (2), 9–34. https://doi.org/10.33350/ka.84579